Dubitando ad veritatem pervenimus

Pervenimus

Pervenimus

A világ legjobb vadászgépe [34.]

2018. szeptember 30. - Pervenimus

A világ legjobb vadászgépe címért ma több, negyedik és ötödik generációs vadász-típus is verseng, melyek közt a különböző szakértők más-más sorrendet alakítanak ki. Az élvonalban amerikai, orosz, francia és kínai gyártmányú gépek is akadnak. A vadászgépek napjainkban a legfontosabb harci-eszközökké váltak, a stratégiai nukleáris rendszerek után - melyeket senki nem meri bevetni (tegyük hozzá: hál'istennek) - a vadászgépek lettek minden hadsereg legütőképesebb védekező és támadó fegyverei. Az USA közel 2 ezer db, Kína 1125 db, Oroszország pedig 818 db vadászgéppel rendelkezik. A vadászok számát illetően előkelő helyen áll még India (590 db), Észak és Dél Korea (458, 406 db), Pakisztán (320 db) Egyiptom (309 db), Franciaország (299 db) illetve Izrael (252 db) is. Ám a leggyorsabb, legjobban manőverező, legnagyobb tűzerejű, legsokoldalúbb és legkevésbé észlelhető típusok közt nagy a versengés napjainkban.

f35_vadasz7.jpg

Itt van például az orosz hadiipar legfrissebb büszkesége, a Szu-57 (PAK-FA) melynek képességeiről ugyan legendák keringenek, mégsem tekinthető teljesen befejezettnek a fejlesztése (és a gyártással is vannak gondok). Aztán világszerte elismerésnek örvend a szintén ötödik generációs, 2005 -ben hadrendbe állított F-22 (Raptor) amerikai vadászgép, mely tűzerejével, manőverező képességével, fegyverzet-rendszerével, kimagasló szinvonalú harcászati elektronikájával és egyéb haditechnikai adottságaival már 10 éve sorolódik a vadászgép-gyártás élvonalába. (Végsebessége - 1,5 mach, 1620 km/h, ami bőven a hangsebesség felett van.)  Harmadikként vetélkedhet a "legjobb vadászgép" címért az oroszok évek óta bevált vadászgép-típusa, az első változatában már 1988 -ban hadrendbe állt Szuhoj Szu-35. A NATO nevén Flanker -ként emlegetett, 4. generációs típus sokak szerint a Raptorral azonos harcértékű, főleg a manőverező képessége és a "rádiózavaró rendszere" terén (bár tűzerőben elmarad tőle). Végül akad még három amerikai egy francia és egy kínai típus, melyek említést érdemelnek, ha az élvonalbeli gépeket vizsgáljuk; ezek az amerikai F-16F-18, F/A-18 Hornet, a francia Dassault Rafale és a kínai J-20. A világ legnagyobb hadseregei ezekből a típusokból is rengeteget tartanak hadrendben.

Ha azonban az igazi number one érdekel bennünket, akkor az nem más, mint az amerikai F-35 Lightning II., ötödik generációs, egy hajtóműves, alacsony észlelhetőségű, lopakodó vadászgép. Bár érte kritika is - például Pierre Sprey részéről (F-16 társtervezője), aki szerint az "egyszerre vadászgép, csatarepülő és bombázó F-35 valójában egyik műfajban sem tökéletes" - ez a típus jelenti ma a vadászgép-gyártás csúcsszínvonalát. Érdemes tehát az F-35 -tel közelebbről is megismerkedni.

f35_vadasz1.jpg

Az F-35 a lopakodó és felderítő hadviselés jelenlegi legjobbja (legalábbis amíg a Szu-57 gyártási problémáit ki nem küszöbölik). David Goldfein tábornok szerint (aki az USA légierejének jelenlegi parancsnoka és vezérkari főnöke) az F-35 a hatékonyság, túlélés és alkalmazkodóképesség legjobb kombinációját hozta a vadászgép-gyártás történetébe. Használható földi és légi célpontok ellen is, tekintve, hogy bombákkal, rakétákkal és gépágyúval is fel van szerelve, legfőbb anyaga pedig a kompozit. Fő fegyverzetét: AMRAAM rakéták, 900 kg -os bombák (a  két bombakamrában) és 25 mm -es gépágyú jelenti. Legnagyobb sebessége 1,6 Mach.

f35_vadasz2.jpg

Nézzük a részleteket:

  • -- Hadrendbe állítás: 2016 augusztus 2. (F-35A)
  • -- Típusok: A, B, C variánsok, melyek közül az "A" hagyományos fel és leszállással, az amerikai légierő számára készül, a "B" a brit és amerikai tengerészgyalogságnak van szánva, helyből felszálló képességgel, a "C" pedig repülőgép hordozókra van kifejlesztve (szintén hagyományos fel és leszállással).
  • -- Fejlesztő: Lockheed Martin, Washington közelében (Észak-Bethesda) fekvő repülőgép-ipari nagyvállalata.
  • -- Az F-35 elnevezése: a második világháborús P-38 Lightningja és a hidegháborús English Electric Lighting után történt.
  • -- A gyártás helyszíne: Fort Worth, Texas, USA
  • -- Legyártott mennyiség: a 2016 -os évben 41 db, 2017 -ben 66 db, 2018 -ban pedig (eddig) 193 db készült el, így összesen jelenleg (2018 őszén) 300 db F-35 -ös van szolgálatban. Az elkészültek közül 197 db "A" típusú, 75 db a "B" 28 db pedig a "C" variánsba tartozik. Az előállítás tempója növekedni fog, 2023 -tól az amerikaiak már évi 160 db -ot terveznek legyártani. 
  • -- Előállítási költség: az "A" típus 89 millió dolláros áron, a "C" típus 108 millió dolláros költséggel, a "B" pedig 116 millióért gördül le a gyártószalagról. Ugyanakkor a Pentagon a későbbiekre átlagosan 80 milliós darabonkénti bekerülési költséget céloz meg (az elkövetkező évtizedekben legyártandó, több mint 3 ezer F-35 esetében). Az F-35 projekt, a világ legnagyobb szabású és legdrágább haderő-fejlesztési programja, hiszen az elkövetkező években (a további Pentagon megrendelésekkel együtt) 391 milliárd dollárra kerekedik a Lightning II. budget.
  • -- Fegyverzet: négycsövű, 25 mm -es gépágyú (3300 lövés/perc), két irányított, 900 kg -os bomba (GBU-31 JDAM, két légiharc-rakéta (AIM-120 AMRAAM) és mindezeken túl a szárnyak alatt felfüggeszthető fegyverek (két-két felfüggesztési ponton) melyek több variációban kialakíthatóak, de mennyiségül csökkenti a lopakodó-képességet és hatótávolságot.
  • -- Egyéb műszaki adatok: hossz: 15,67 m, fesztáv: 10,7 m, magasság: 4,33 m, üres tömeg: 13 300 kg, hajtómű: egy darab Pratt & Whitney F135-PW-100 utánégetős, kétáramú, gázturbinás sugárhajtómű, hatósugár: 1080 km. Ha a fő rivális Szu-35 -tel vetjük össze, annak hossza: 22,2 m, fesztávja: 15,16 m, magassága: 6,36 m, üres tömege: 18 400 kg (vagyis az orosz gép sokkal nagyobb). Az F-35 méretében és tömegében is kisebb a Szu-30 -as gépeknél, az F-22 -es Raptoroknál és az F-18 -nál is. 
  • -- Első éles bevetések: 2018 tavaszán (májusban) Izrael vetett be először éles harci helyzetben F-35 -ös vadászgépeket, mégpedig Szíriában, ahol iráni támaszpontokat támadtak (sikerrel). Az USA 2018 szeptemberében Afganisztánban használt először ilyen gépeket, a tálibok állásai ellen.
  • -- Erősség: lopakodó képesség, kompatibilis gyárthatóság három fegyvernem számára is (légierő, tengerészgyalogság, haditengerészet), fejlett felderítő - hirszerzési kapacitás (izraeli pilóták beszámolói alapján).
  • -- Kritika: magas előállítási költség (egyelőre), lopakodó képesség tökéletlensége, közepes aerodinamikai mutatók.

Tartalomfrissítés (2020.02.02):

A 2020 februárjáig 490 db F-35 legyártása után - mely egy 428 milliárd dolláros katonai projekt keretében zajlott - három fontos probléma még mindig megoldásra vár:

  • 1.) - A F-35A géptestbe integrált 25 mm-es gépágyúja félrehord, nem képes a földi célpontok megsemmisítésére, és ami talán még súlyosabb gond, hogy a lövészetek során a fegyver tartószerkezetében bizonyos esetekben repedéseket találtak.
  • 2.) - A 21. századinak tartott, számtalan okos megoldással megpakolt vadászbombázó kiber-biztonsági szempontokból nagyon is sebezhető, és e tekintetben sem sikerült előrelépéseket tenni a fejlesztés során. 
  • 3.) - A harmadik nagy gond a gép megbízhatóságával, rendelkezésre állási idejével van. A friss jelentés szerint az eddig legyártott gépek kevesebb mint 80 százaléka van bevethető állapotban: a haditengerészet F-35C gépeit illetően a legtragikusabb a helyzet, kicsit jobb a tengerészgyalogság által használt F-35-ösök készenléti aránya, és a légierő gépei vannak a legjobb állapotban.

A felsorolt gondok, megoldásra váró műszaki problémák dacára az F-35 Lightning II. még mindig a világ legjobb vadásza.

f35_vadasz3.jpg

f35_vadasz4.jpg

f35_f18.jpg

f35_vadasz5.jpg

Fenti kép: Szu-35, orosz vadászgép, az amerikai típusok fő vetélytársa

f35_f22.jpg

f35_vadasz6.jpg

f-35_vadaszok.jpg

Az USA legújabb harci repülői közül az új lopakodó-bombázó, a B-21 Raider és a legújabb, hatodik generációs vadászgép (neve, típusszáma egyelőre még nem ismert) egyaránt 2025-re várható. A B-21-et egészen biztosan a Northrop Grumman, az új fightert csak valószínűleg a Northrop Grumman gyártja majd. [link]

Ajánlott linkek:

F-22 specifikációk (Lockheed), F-35 specifikációk (Lockheed), F-22 (harcirepulo.hu), Szu-35 (harcirepulo.hu), vadászgépek száma (globalfirepower), a világ legnagyobb hadseregei (vilagesemenyek blog), F-35 (aerotech.hu), F-35 a legdrágább (origo), képek-vadászgépek (militaryimages.net), vadászok (gripen4canada), vadászadatok (harcirepulo.hu), F-18 (Index), F-35 adatok (defenceaviation)

 

Ha érdekesnek találtad, várunk Facebook oldalunkon is!

pervenimus_2kocka.jpg

pervenimus.blog.hu

2018.09.30.(20:06)

A bejegyzés trackback címe:

https://pervenimus.blog.hu/api/trackback/id/tr8114272611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Négyes_ 2018.10.01. 08:17:17

A "legjobb vadászgép" címért azért a Raptor (F-22) kontra F-35 vita egy ideje komoly publicitást kap a világ haditechnikai oldalain, nem beszélve a Szu-35 és az F-18 -ról, melyeket sokan ezek elé sorolnak. És rengetegen tartják csodafegyvernek a legújabb orosz nehézvasat is, a Szu-57 -et. Bár ezt a típust még mindig nem gyártja nagy számba az orosz hadsereg. Nyilván okkal. Részemről az F-22 az első (kicsit holtversenyben az F-35 -tel).

Pervenimus 2018.10.01. 13:51:10

@Equalizer.: az amerikai légierő tisztjei több nyilatkozatukban is hangsúlyozták: a Raptorok és Villámok (F-22 és F-35 vadászok) együtt bevetve, egymást támogatva a leghatásosabbak.

masada 2018.10.01. 15:12:43

Az F-35 még nem bizonyított semmit, majd meglátjuk a sikerét vagy nem....

Pervenimus 2018.10.01. 15:15:31

Kedves Pilotax! Nem a hozzáértésed hiánya a bosszantó, hanem az, hogy a posztra sem figyelsz. Az F-35 több funkciós vadászgép. Pont. Értelmezd ezt a szókapcsolatot és aztán oktass ki másokat. Ennyi.

Coyothe 2018.10.01. 15:29:55

@masada: az eddigi két éles bevetésen és a több ezer teszt-bevetésen bizonyította különleges képességeit.

VacakBlogHu 2018.10.01. 16:54:55

Nem értek ehhez, de laikusként is nyilvánvaló néhány dolog. Nem az a legjobb vadászgép, amelyik fordulóharcban a legjobb. Leverheti a PAK-FA az F22-t fordulóharcban, de ugye a találkozóhoz egymás közelébe kell kerülni. Ja persze, meg nem árt a dolgot egy átlag pilótával tesztelni, nem pedig egy osztályon felüli tesztpilótával. Mert míg az USA úgy tolja, hogy oké John Smith Arizónából a Nemzeti Gárda állományából te mész a gyakorlatra, addig az oroszok Szergej Bogdant fogják küldeni. Meg ugye jön a sok sallang. Melyik észlelhető nehezebben, melyik képes messzebbről érzékelni, melyik rendelkezik hatékonyabb fegyverzettel, melyik mennyire hatékonyan cserél adatot a baráti erőkkel, melyik mennyi időt tölthet a levegőben, stb. Meg persze a kategóriák is mások. A PAK-FA és az F22, valamint J-20 nagyobb, nehezebb gép, mint az Eurokacsák, vagy az F35. Meg ugye, az 5. generációs típusokból csak az USA rendelkezik használható mennyiséggel. Talán már a J-20 is ténylegesen hadrendben van, de a PAK-FA még tényleges sorozatgyártásba sem került, ha jól tudom. Véleményem szerint egymástól 300 km-re indítva 4-4 gépes kötelékek összecsapásából, átlagos pilótákat használva a F35, vagy F22 siker jönne ki a legvégén. 1-1 szintén 300 km, átlag pilótával szintén.

Sean MacTíre 2018.10.01. 16:55:11

A vegsebessegeknel nem az a lenyeg az emlitett amerikai gepeknel, hogy utanego nelkul tudjak a hangsebesseg feletti haladast? Mig pl. az orosz gepeknel ez csak utanegovel megy. Nem vagyok hozzaerto, javitsatok ki ha tevedek.

Master. 2018.10.01. 17:37:31

Végre egy közérthető módon megirt, érdekes poszt a vadászgépekről.

Ami a tartalmat illeti: Az F-35 még tényleg nem sokat bizonyitott, de az elgondolkodtató, hogy az USA hadvezetése annyira jónak tartja hogy hajlandóak 400 milliárdot áldozni rá és az elkövetkező évtizedek légi hadászatát erre a típusra alapozni. Túl rossz nem lehet

Fortress_ 2018.10.01. 19:22:40

Érdekes, hogy az F-35 kifejezetten kis gépnek számít a vadászgépek nemzetközi "mezőnyében" a maga 10 tonnájával, de e képeken ez nem látszódik, zömök jellege miatt. Például itt is a Raptorral közös képen azonos nagyságúnak tűnik a két vadászgép, holott az F-22 több mint 4 tonnával nehezebb és 4 méterrel hosszabb, mint az F-35 -ös.

Sequoyah 2018.10.01. 19:22:50

@Chris Kyle:
Az USA hadvezetese mar jo elore eldontotte hogy erre alapozza a kovetkezo evtizedeket, szoval errol az utrol politikailag nem igazan tudnak leterni, akar nagyon jo, akar nem.
Persze ha kifejezetten rossz lenne, akkor valoszinuleg kaszalnak...

H.Stoichkov 2018.10.01. 20:06:10

Imádom, amikor PAK-FA-t benyomják, amiből az indiaik is hátrálnak, mert közel sem hozza az elvárt szintet és összesen van pár proto belőle. Eurógépek más kategóriában vannak, mint két amerikai. (azokon belül meg más a rendeltetés feladat, így párhuzamot vonni badarság). Kínaiak... háát J20, nagyon szép, de azért ránézésre sem egy csúcstechnika, ráadásul apró gondolat, a hajtóművet még orosz forrásból szerzik, vagy másolják, kérdés, ha az amrikaiakhoz képest jelentősen lemaradt oroszoktól kell venniük a hajtóművet, akkor mennyire lehet csúcstechnika a gép? :) Plusz, bevetéseken a gép egy dolog. Maga a kiképzés, az eljárások a vezetési rendszerek nyerik meg a csatát. Nem véletlen, h az USA 90-től mindenkit elpicsázott iraktól, szeribiáig, líbiág. Valamint, Izrael az amerikai gépekkel, metodikával párszor a szovjet/orosz technikával repülő arab országokat. Szerintem gépek között sem kérdés, h az abszolút csúcs az F22-F35 páros, más más téren, egymást kiegészítve. Viszont eljárásokkal, metodikával, kiképzéssel, awacs-el támogatva, bárkit levernek az égből. Ja és cikk író, engedd el a vadászgép kifejezést, baromság.. taktikai harcirepülőgép.

Pistikus 2018.10.01. 20:06:28

@Sean MacTíre: Nem.Az utánégetőnek felszálláskor,max sebességnél ,légi harc esetén van jelentősége,vagy ha hirtelen irányváltoztatásra van szüksége a gépnek.Minkét ország gépei paramétereit megnézheted a wikin.Viszonylag korrekt a gépek leírása a kis fülek kinyitásával részletes adatokat kapsz.Az orosz gépek paraméterekben jócskán felülmúlják az Amerikaiakat.Tehát a siker nem a gépben ,hanem az Amerikai légierő összehangolt munkájában van.

tamask 2018.10.01. 20:06:55

@Chris Kyle: tényleg nem rossz gép és nem is nagyon lesz légiharcban ellenfele a közeljövőben. De szerintem nem is légiharcban akarják majd leszedni őket az oroszok és kínaiak, hanem föld-levegő rakétákkal (ebben az oroszok igencsak jók) meg űrből tolt hadviseléssel (ha ebből lesz valaha valami).
Az meg hogy mire tolnak milliárdokat az amerikaiak, nem biztos, hogy minden esetben mérvadó, rengeteg milliárdos programot dobtak már kukába, az adófizetők pénze úgyis megfelelő helyekre vándorolt, a military-industrial complex cégei híztak belőle. Tehát végeredményben nincs elvesztegetett pénz (hacsaknem az adófizetők szemszögéből nézzük), hisz mérnököket, fejlesztőket, menedzsereket, cégvezetőket tesz gazdaggá akár egy kukázott projekt is és abból is tanulnak, adatokat halmoznak fel a cégek. Ezeket pedig későbbi sikeres projektek alapjainál használhatják.

Ursus Arctus 2018.10.01. 20:29:44

Az F-22 kontra F-35 vetélkedést illetően sok véleményt olvastam már a neten. Többen vélik úgy, hogy az F-22 azért jobb (hatékonyabb), mert ezt a típust nem exportálja az USA, míg az F-35 típusból több tucatnyit adtak már el különböző országoknak (pl. az Egyesült Királyságnak és Izraelnek). Vagyis az F-22 technológiáját titkosan kezelik.

A másik szempont az ár (ami az F-35 nél magasabb), illetve a tény, hogy a Pentagon a két gép közül végül az F-35 tömeggyártását választotta, hiszen 2070-ig háromezer darabot rendelt meg a Lockheed -től.

Személyes véleményem: az F-35 sokoldalúbb gép, jobb a felderítő képessége, alacsony észlelhetősége, viszont lassabb és rosszabb aerodinamikájú az F-22 -nél. Talán egy hajszállal mégis az F-35 a jobb.

Master. 2018.10.01. 20:35:19

@tamask: Azért azt biztosra veszem, hogy amikor az amerikai vezérkar, a szakértők, tanácsadók, mérnökök és haditechnikai kutatók meghallgatása után mérlegre tette az F-35 sorsát és összevetését az F-22 -vel, akkor megalapozott döntést hoztak az előbbi javára. Szerintem az F-35 sokoldalúságával győzött. Nincs ugyanis olyan vadászgép, mely három haderőnemnek is megfelel, miközben egyszerre használható bombázásra, légiharcra, felderítésre és csatarepülő funkcióra.

Fortress 2018.10.01. 23:36:01

Ha tényleg le tudják hozni a gyártási költségeket 80 millióra és nagyobb fegyver-javadalmazást tudnak alátenni, akkor az F-35 sikertörténet lehet, mert baromi sokoldalú gép, három haderőnemre kompatibilizálható és nagyon fejlett a felderitő elektronikája. Ma pedig már nem a sebesség és a tűzerő a legelső hanem éppen az F-35 erősségei.

tamask 2018.10.02. 07:19:33

@Chris Kyle: az F-22 még az F-35 horror áránál is többe került volna. Jóval többe. És az F-22 valóban nem tudta volna kiszolgálni a haditengerészet és a tengerészgyalogság igényeit.
A két projekt párhuzamos futtatása kiborította volna a bilit az adófizetőknél. Ráadásul ma még az F-18-asok és F-16-osok is képesek szinte minden fronton ellátni a rájuk bízott feladatokat, valamk közel-keleti sivatagban kilőni egy pick-up truck-ot. Egyedül ott nem tudnak operálni, ahol az oroszok vagy a kínaiak támogatják a helyi erőket föld-levegő rakétákkal. Tehát az F-35 arra az esetre készült, ha esetleg kitör a harmadik világháború vagy hirtelen minden harmadik világbeli rezsim beszerez ötödik generációs vadászgépeket. Ami nem valószínű. Tehát a szügyig adósságban gázoló amerikai állam egy olyan több évtizeddel előremutató fejlesztést hajtott végre a haderejében, amit az adófizetők (civilek) egyelőre nem értékelnek annyira, mert Pax Americana van a világban.

Master. 2018.10.02. 09:33:40

@tamask: Azért ennél kicsit bonyolultabb a dolog. A vadászgép-fejlesztésekre nem azért van szüksége az USA -nak, hogy a közel-keleti iszlamista csoportok pick-upjait kilőjék az ötödik generációs gépeikkel, vagy hogy a harmadik világháborúra készüljenek, hanem hogy lépést tartsanak és beelőzzék a kínai - orosz -europai innovációkat es mondig ők legyenek az elsők.

HARP3R 2018.10.02. 09:53:58

@tamask: rengeteget változott a világ biztonságpolitikai helyzete az elmúlt 25-30 évben. Ma a légierő esetében a jó felderítő-képesség, nehéz észlelhetőség és a sokokdalúság került a legelső helyre. Ha felszáll egy vadászgép mondjuk egy Földközi tengeri laposról, még nem biztos hogy tudja: bombáznia kell e majd vagy légi harcban résztvennie, hiszen az ellenség bárhol lehet és több szinvonalú fegyverzettel rendelkezhet. Nem a hidegháborús nagy légiháborúk esélyének korát éljük. Ma az USA ellenségei egyszerre terroristák es hypermodern fegyverzeteket kezelő profik. Sokoldalúságra van tehát szükség és arra hogy a pilóta a vadászgép ablakán lássa kivetítve az összes potencialis célpontja koordinátáit. Na erre készült az F-35.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.10.02. 13:52:19

@Equalizer.: Az F-22 és F-35 feladatköre alapvetően eltérnek, mert az F-15 helyett - aztán később már csak mellé - rendszeresítették az F-22-őt és már a gépek egy része rendelkezik csapásmérő képességgel, annak minősége és variálhatósága messze elmarad az F-35A-tól.

Az F-35A az USAF-nál az F-16C/D váltótípusa.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.10.02. 13:55:40

@Jericho 1: Nem, az F-35 konkrétan a valaha épült legnehezebb egyhajtóműves vadászgép. Az F-16C üres tömege kb. 8,5 tonna, addig az F-35A esetén 13 tonna. Ebből persze sokan teljesen téves következtetésre jutnak a gép manőverezőképességét illetően.

Semmilyen mérce szerint nem számít kis gépnek, a kéthajtóműves F-15C/D kb. ekkora tömegű, a csapásmérő feladatkörre optimalizált F-15E is alig nehezebb nála (kb. 14 tonna.).

Az F-35A valójában az F-15E feladatait is képes átvenni, amennyiben a stealth nem elvárás az adott bevetésen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.10.02. 13:55:53

@Pistikus: Ez ebben a formában úgy tévedés, ahogy van. Vagy akkor várnám azokat a "paramétereket". Jöhet repülési teljesítmény diagram, videó, bármi.

Petrus Rosidus Maximus 2018.10.02. 14:12:29

@molnibalage: Az F-35 az egyhajtóművesek közt nem számít kicsinek, de ha az élvonalbeli többi vadászgéphez hasonlítjuk, hajtóműszámtól függetlenül akkor igenis kicsi. Talán csak az F-16 kisebb nála.

Nietzsche_ 2018.10.02. 14:12:31

@HARP3R: Az USA ma már azért is preferálja a több módon felhasználható vadászokat (mint az F-35, ami felderítő, bombázó és légiharcra kondícionált típus), mert teljesen bizonytalan a Föld hadászati jövője. Nem tudni, hogyan rendeződnek majd át a nagyhatalmak. Egy kínai - orosz - török összefogás (ha Ankara kilép a NATO- ból) például veszélyes lehet, főleg, ha egy Irán szintű középhatalom is melléjük társul. De az sem kizárt, hogy a kis és középhatalmak kerülnek valamely katonai nagyhatalom köré. Ami biztosnak tűnik: a vadászgépeknek sokoldalú kihívásoknak kell megfelelniük. Ezért van jövője az F-35 jellegű innovációknak!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.10.02. 14:12:42

@WAR10CK.: A két gép másra készült, ezért direkben összehasonlítani őket sok értelme nincs. Az F-35A-nál és az összes alváltozatnál okkal nem vártak el M1.6 feletti sebességet, mert értelmetlen. Az F-22 számára nem.

Az F-22 exporttilalma részben a múlt öröksége és pontosan a repülési teljesítménye miatt van. Az F-35A export változata egyes téren felülmúlja a Raptort (DAS MAWS funkciója és alapvető SW-s integráltásga a gépnek), de ettől még ASF feladatkörben az F-22 brutálisabb a több légiharc-rakéta és azok lehetséges alkalmazási módja miatt.

Az F-35A gyártása az nem az F-22 rovására ment, ez nem így történik.

Az aerodinamika terén mi alapján tetszett ilyen kijelentést tenni? Mert ebben a formában ez eléggé csacsiság.

Control. 2018.10.02. 14:25:15

A Szu-35, az F-22 és az F-35 hármasában keresendő a number one. Ha a sokoldalúságot nézzük és a jövő várható biztonságpolitikai alakulását, akkor az F-35 a legjobb4

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.10.02. 16:19:49

@Rozsdabarna.: Nem, ez nem igaz. Lényegében csak a Szu-30 család nehezebb nála és az F-22, aminek üres tömeg adata - 19 tonna - gyanúsan magas, félrevezetésnek tűnik.

F-15, Rafale, Eurofighter, Hornet és Hornet mind könnyebbek az F-35-nél, a Super Hornet van egyedül 14 tonna felett. Szóval a talán csak F-16 könnyebb nem igaz, lényegében szinte minden nyugati vadász könnyebb nála.

Milyen más élvonalbeli vadászgép van? Az ég szerelmére, használd már a keresőt.

Az F-35-nél minimálisan nehezebb a Super Hornet és csak a Szu-30 és F-22 nehezebb nála.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.10.02. 16:19:50

@Frank Leone 510: Az F-35 nem felderítő. A felderítő gépek feladatai és lehetőségeiről link 52. oldalán.
htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/

Petrus Rosidus Maximus 2018.10.02. 16:25:10

@molnibalage: Ha te a keresőkből hiszed magad ennyire nagy ásznak , akkor rosszul használod kisöreg. Plusz szövegértés, logika is elégtelen. Ha ugyanis kicsit jobban figyelsz SAJÁT szövegedre, már abból is kitűnik, hogy az F-35 nél lényegesen nagyobb és nehezebb a Szuhoj-30 „család” minden tagja, illetve az F-22 Raptor és az F-18 is. Ehhez jön a kínai J-20, aminek tömegéről ugyan alig találni valamit, de hossz és fesztáv adataiból azt látszódik, hogy 14 tonna feletti (alsóhangon). Így akkor már tehát nem csak az orosz, kínai csúcsgépek nagyobbak és nehezebbek az F-35 nél, de az F-18 és F-22 is nemdebár. Mi kell még ahhoz, hogy kicsinek nevezzük? Ja, mellesleg az Eurofighter Typhoon is nehezebb nála, a maga 11 tonnájával (az F-35 csak 10 ezer kg, mint tudjuk)

Nietzsche_ 2018.10.02. 16:46:28

@molnibalage: tévedés. Az F-35 többfunkciós vadászgép, az egyik funkciója épp a felderítés.

Az F-35 méretéhez kis adalék:

- F-18: 25,4 tonna
- J-20: 15 tonna (becslés)
- Szu-35: 18,4 tonna
- F-22: 14,4 tonna
- E. Typhoon: 11 tonna
- F-35: 10 tonna

Nietzsche_ 2018.10.02. 16:57:55

Az F/A–18E/F Super Hornet tömege 14,5 tonna. Elírtam, bocsánat.

HARP3R 2018.10.02. 23:20:26

@Frank Leone 510: Úgy tűnik, a világ legjobb vadászgépei jellemzően 10 és 19 tonna közé esnek. Ebben a spektrumban az F-35 a kisebb gépek közé tartozik.

Pervenimus 2018.10.02. 23:24:57

@HARP3R: AzcF-35 Lithning egyértelműen a kisebb méretű vadászgépek közé tartozik, ami jól latszódik, amikor F-18 vagy F-22 gépek mellett látható, illetve ha Szu-35 -ös mellett ábrázolják méretarányos szerkezeti rajzokon.

HARP3R 2018.10.03. 00:33:30

@Pervenimus: Kicsit szörfözgetve az angol nyelvű haditechnikai oldalakon, két jónak tűnő adatot találtam:

F-35 tömeg (empty weight): 13 300 kg
F-22 tömeg (empty weight): 19 700 kg
F/A-18 Super Hornet (empty weight): 14 500 kg

Forrás: az F-35 esetében: www.defenceaviation.com/2013/07/lockheed-martin-f-35-lightning-ii-joint-strike-fighter.html

Forrás: az F-22 esetében: www.lockheedmartin.com/en-us/products/f-22/f-22-specifications.html

Forrás: F-18 esetében: aviatia.net/f-35-lightning-ii-vs-fa-18e-super-hornet/

Négyes_ 2018.10.03. 00:44:36

@HARP3R: ebből úgy tűnik, hogy az F-35 nél az F-18 -as 1.2 tonnával, az F-22 teljes 5 tonnával nehezebb, mint az F-35

Méretet nézve pedig:

Az F-18 -as 3 méterrel hosszabb, 3 méterrel szélesebb, 0.5 méterrel magasabb
Az F-22 -es 3.3 méterrel hosszabb, 2.90 méterrel szélesebb, 0.8 m -el magasabb

Vagyis egyértelműen kisebb mindkét vadászgépnél.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.10.03. 16:38:58

Cenzúra...
az F22 1.5Mach csúcssebessége meg... ha tényleg annyi, akkor nem tartozik a leggyorsabbak közé... nézz meg egy ősrégi Mig25-öt!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.10.03. 20:00:12

@Le a spammerekkel: A MiG-25 nem légifölény (air superiority) vadász és teljesen eltérő repülési karakterisztikával bír, mint a hagyományos vadászgépek.

A MiG-25 és MiG-31 kivételek, mert egészen más elvek mentén alkották meg őket nem vadászgépek elleni harcra.
Ebben megtalálod a 2. fejezetben illetve több más helyen említve is ezek okát és következményeit.
htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/

Jager_ 2018.10.07. 00:22:22

Az F-35 ígéretes haditechnikai innováció. Eddig ismert és nyilvános technikai adatai és két eddigi éles bevetése alapján élvonalbeli vadászgép, melynek legfeljebb az F-22 és a Szu-57 lehet vetélytársa.

Jager_ 2018.10.07. 09:41:43

@Jericho 1: A HTKA nem egészen olyan, mint amilyennek ajánlottad.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.10.07. 13:16:35

@DEFCON: Mire számítottál és miért nem olyan, amilyennek elképzelted? Talán a nem a biztpol mocsárába kellett volna menni és egy olyan szinten elméleti topikot nyitni, aminek értelme nincs.

Fortress_ 2018.10.07. 13:16:37

@DEFCON: Néhány tag (vagy tagként szereplő személy) bármilyen topikot szabadon szét-trollkodhat, megakadályozva az értelmes vitát.

Jager_ 2018.10.07. 13:23:57

@molnibalage: Nem számítottam arra, hogy a hozzászólások 90% -a rendszerint a másik kommentelő személyével foglalkozik és nem a felvetett témával.

Mellesleg én még nem nyitottam topikot. De nem is fogok, látva mi történt azzal, amit Jericho nyitott!

Editor_ 2018.10.07. 13:29:49

@DEFCON: HTKA? Néhány ember uralja az egészet. Ha új vagy, okos már nem lehetsz. Pillanatok alatt összezárnak a többségi véleményüktől eltérő megnyilvánulások előtt. Sajnos csak a szájkarate megy folyton. A néhány értékes technikai hozzászólás is inkább diktátumként jelenik meg. Ha bármit kétségbe mersz vonni, kapod az ívet rendesen. Kár idegeskedni járni oda.

Töritanár_ 2018.10.07. 14:59:24

@Scriptor.: HTKA! Ismerem. ... Állandó okoskodások, felesleges precízkedés, faszirágiság, lovagolás apró-cseprő részleteken.

Amanitin3 2018.10.07. 17:32:24

A haditechnika nagyon ingoványos téma sok szempontból.
Kulcs tényadatok titkosak és sose derülnek ki független forrásból, az egész nagyon gyorsan nagyon bonyolulttá válik a bajonettől fölfelé, és mindenkinek megvan a kedvenc focicsapata, mert sok a kisfiú aki szereti a fegyvereket.
Mindemellett nem lehetetlen tárgyilagosan elemezni a kb hitelesnek mondható, rendelkezésre álló információkat.
De aki ebben a klubban azzal a címmel köszön be, hogy 'A világ legjobb ...-ja', az bizony felmászik a pofonfára még akkor is, ha nincs az írásban több lexikális és koncepcionális tévesztés. Sőt még akkor is, ha tényleg az a legjobb. Ez egy ilyen betyár világ.

Pervenimus 2018.10.07. 17:35:16

@Amanitin3: ... nincs ezzel semmi gond. A "pofonfára" meg magasról tojunk. Ez a saját posztunk, akinek más a véleménye, az hangoztassa azt. Nincs jelentősége.

Argus_ 2018.10.07. 17:54:34

Korrekt, közérthető, érdekes poszt. Nem viszi túlzásba a technikai részeket, de elég adatot közöl ahhoz, hogy felkeltse a téma bővebb ismeretének igényét. Nekem tetszett. Ami a HTKA -t illeti: nagyon gáz az ott folyó állando vita és okoskodás. Korábban regisztráltom ott én is, de aztán otthagytam az egészet. Már vagy egy éve nem léptem be. Nem is fogok.

Fortress 2018.10.07. 18:44:49

Szánalmas, ha egy honlap és annak "mindent tudó szakértője" abban lelje örömét (és abban élje ki magát) hogy állandóan korrigálja mások írásait, piszlicsáré, apró pontatlanságokra vadászva. Pitiáner dolog!

Igen, a HTKA nevű fantasztikus és nagyon "nívós" oldalról van szó és annak tévedhetetlen "szakértőjéről" Molnár Balázs (alias molnibalage) nevű haditechnikai "zseniről". Nagyon gáz amekkora az arca. De inkább szánalmas, hogy csak erre képes: mások írásait fikázni.

Master. 2018.10.07. 18:48:54

@Fortress: ... molnibalage? Reménytelen a pasas. Ekkora arccal valószínűleg egy vezérőrnagy, haditechnikai doktorátussal (minimum). Új értelmet és mélységeket ad az "önmagától elszállt" szókapcsolatnak. De kicsit tényleg túlzás már, amit csinál.

Ogre_ 2018.10.07. 18:55:39

HTKA? ..... Hagyjuk már! molnibalage? .... számára nincs rendben lévő írás, csak ha ő maga a szerző. Mindenbe beleköt, szerinte senki nem írhatna haditechnikáról, CSAK a száz százalékos hozzáértők és CSAK az ilyen profilú oldalak. Magyarán ő maga és a HTKA. ... Hagyjuk már, nehogy már ők mondják meg mit lehet és mit nem. Marhaság!

Control. 2018.10.07. 19:06:45

Ahogy hallom molnibalage kolléga belerángatja piti hadjáratába a lemil blogot is, hogy ott is elismerjék a poszt hibáira figyelmet felhívó észrevételeit. Nem semmi az ipse. Minden követ megmozgat más blogok lejáratására. Pitiáner. De ha van isten, másutt is letiltják. Az ilyen erőszakosan öntelt agresszorok, akik másokra erőltetik "szakértelmüket", halálosan idegesítőek.

Jager_ 2018.10.07. 19:34:09

A poszt az F-35 -ről szól és ez valóban egy kivételes vadászgép típus. Rengeteg adat titkosan kezelt és szerintem kevesebbet lehet róla nagy biztonsággal tudni, mint amennyit a különböző oldalak közzétesznek. Számomra érdekes a gép sokoldalúsága és az izraeli pilóták által is kiemelt elektronikai kommunikációs rendszere, mellyel állítólag egyszerre látnak minden potenciális célpontot a fülke üvegén.

Ami molnibalagét illeti, szerintem ért a haditechnikához és érdemes rá odafigyelni.

Fortress_ 2018.10.07. 22:48:45

A HTKA -ról csak annyit, hogy nyitottam ott egy topikot, ami szúrta az egyik nagy eszű, régi tag szemét (haubagoi néven ír ott az a gazember), aztán a szerkesztők passzivitása mellett szét-trollkodta az egészet. Végig azzal foglalkozott, hogy én miért nyitottam a topikot, meg ki vagyok, meg ki lájkolt (és ilyenek). Aztán addig szemétkedett, míg az oldal szerkesztője (egy másik nagy eszű kolléga) lezárt a topikot. Na ennyire gerincesek arrafelé. Ezek után kérdem én: milyen alapon is papol bárki onnan azért, hogy egy-egy blog szűri és moderálja a hozzászólókat. Főleg azokat akik nagy mellénnyel, tonnányi beképzeltséggel kötnek bele minden mondatba? Hagyjuk már.

Jager_ 2018.10.07. 22:54:27

@Jericho 1: .... ez pontosan így történt. Hihetetlen volt és aljas az egész! .... Elképesztő, hogy ilyen eljárást megenged magának egy bejegyzett magyar haditechnikai oldal.

De az igazsághoz hozzátartozik, hogy ehhez a sztorihoz molnibalage -nak semmi köze sem volt. Sőt egy hozzászólásában kicsit rá is pirított az egyik sakálra.

Pervenimus 2018.10.07. 22:56:52

Jó lenne azért most már az F-35 Lightning II., ötödik generációs vadászgéppel foglalkozni. Elvégre erről szól a posztunk! :-)

Pervenimus 2018.10.08. 07:47:36

Közlemény: 2018.10.08 -án reggel bizonyos pontosításokat hajtottunk végre posztunkban Molnár Balázs (molnibalage) javaslatára (HTKA). Ám nem minden javaslatát fogadtuk el és fenntartjuk továbbra is jogunkat arra, hogy a cikkben szereplő adatok saját forrásaink és információink alapján, változatlanok maradjanak. Az ügyet lezártnak tekintjük és azt javasoljuk a HTKA -nak, hogy feles energiáikat és lelkesedésüket inkább saját tartalmaik frissítésére fordítsák (nagyon rá fér az oldalra). :-)

Mikrobi 2019.02.03. 21:05:00

A HTKA-ról viszont az a kritikám, hogy sok benne a helyesírási és stilisztikai hiba, ezek sokszor az érthetőség rovására is mennek. Ezen kívül szép misszió a hülyeségek korrigálása, de néha molnibalage se érti rendesen, amit kritizál, ezért a korrekció fölösleges. De azért hasznos oldal és az összefoglaló művei komoly munkák.

Periodista. 2019.02.05. 10:22:55

@Mikrobi: A HTKA szerkesztősége diktátorképző, ahol teljesen önkényesen megy a moderálás, a mások kitiltása, elhallgattatása, a megnyitott topikok bezárása ... stb. Gyakorlatilag önkényuralom! Plusz fölényeskedés, mérhetetlen beképzeltség. Mindez elnyomja azt, ami szakmailag értékes lenne ott. Több mint tucat embert tudok, aki az említettek miatt hagyat ott és ma messze kerüli (velem együtt). Amíg annak a galerinak a kezében van, akiknek most, soha nem lesz valódi és értékel szakmai felőület. De mondjuk amíg ez náluk a helyzet, jobb is.

Control_ 2019.12.24. 00:33:05

A lemil és a HTKA egy önteltekből álló "beltenyészet"! Széles ívben kerülendők! Akadnak rajtuk kívül is jó haditechnikai fórumok, oldalak, blogok, források, sokkal kisebb arcú, valódi szakértőkkel!

Disztopia 2020.02.02. 13:11:57

Sajnos hibák még most, 2020 januárjában is akadnak az F-35 gépeknél:
index.hu/techtud/2020/02/02/meg_mindig_kilometeres_az_f-35-os_hibalistaja/

Panelmedve 2020.02.15. 19:11:19

@Solo.: Hibák és fejleszteni-valók mindig akadnak, főleg a bonyolult, nagy értékű berendezéselnél. Az F35 sem kivétel.

Scriptor. 2020.09.24. 14:59:02

Új, hatodik generációs amerikai vadászgép a kínai J-20 és az orosz Szu-57 ellen. A gép rendszerbe állítható példányai öt év alatt készülnének el (2025-re?) A programra évi egymilliárd dollárot költene az Egyesült Államok légiereje, ha a Kongresszus is úgy látja jónak.
forrás:
index.hu/techtud/2020/09/24/szupergyorsan_fejleszt_harci_repulot_az_amerikai_hadsereg/

Valószínűleg a Northrop Grumman fogja gyártani. Az új lopakodó-bombázó a B-21 Raider készítője.
süti beállítások módosítása