Dubitando ad veritatem pervenimus

Pervenimus

Pervenimus

Három gond a fiatalok gondolkodásával - viselkedésével [15]

2016. augusztus 17. - Pervenimus

Alig 40 felettiként talán furcsán hangzik az ember szájából, hogy „a mai fiatalok”, de tanárként és a tizenéves korosztályok tagjai közt gyakran mozgó középkorú értelmiségiként, illetve korábbi munkahelyi vezetőként talán mégis megengedhető ennyi fraternizálás, ha valamiféle általános megállapításra készül az ember. Mert tény, hogy egyre többen veszik észre – idősebbek, középkorúak, vezetők, szociológusok – hogy a mai tizen-, huszonévesek több tekintetben problémásabbak a korábbi generációknál. Szándékosan nem használom a Y és Z generációk elnevezéseket, mert nem értek egyet ezeknek a nyugatról érkező fogalmaknak a szerintem túl szélesre „szabott” meghatározásaival. (Úgy vélem napjainkban már nem lehet 20 éves idő-intervallumokban azonosságokat feltételezni egy-egy korosztálynál, mert felgyorsult világunkban sokkal életszerűbb a mindössze 10-12 éves időszakok tagjainak csoportokba sorolása, hiszen ennyi idő elteltével újabb és újabb összetartozások alakulnak ki, melyek alapjaiban határolják el tagjaikat az előző korosztályoktól.) De visszatérve az alapkérdésre: miért veszik észre egyre többen - és főleg mely dolgokban érik tetten - a mai tizenévesek és huszonévesek nagyon eltérő gondolkodásbeli és viselkedést érintő elkülönülésüket? Rövidebben: mi a baj velük?

Ha valaki sokat van fiatalok közt és mondjuk főleg a 14 és 24 közti korosztályt ismeri – mely a régi (szerintem hibás) besorolás az Y generáció végének és a Z generáció kezdetének tart, és akiket én Y/2 generációnak nevezek – akkor három olyasmire figyel fel, ami nagyon szembeötlő probléma. Az első a találékonyság vagy talpraesettség alacsony foka, a második az érdeklődés (bárminemű, de főleg általános érdeklődés) hiánya és végül az alaposság vagy precizitás hihetetlenül alacsony szintje. Rögtön hozzáteszek két dolgot: az egyik, hogy NEM elsősorban az elit-iskolák kimagaslóan jó képességű tanulóiról van szó (akik 15 évesen már két nyelven beszélnek folyékonyan, miközben színjeles átlaggal tanulnak az ország első 20 legjobb gimnáziumában), hanem a teljesen átlagos magyar középiskolásokról, akik átlagos gimikbe, szakközepekbe és szakmunkásképzőkbe járnak vagy pályakezdőként dolgoznak első munkahelyeiken. (Bár az említett iskola-elnevezések idéntől már nincsenek „forgalomban” azért a legtöbben még mindig így tudjuk beazonosítani legkönnyebben az egyes iskola típusokat.) A másik, amit hozzátennék mielőtt az „általánosítás bűnével” megvádolnának, hogy természetesen nem lehet minden 14 és 24 közti magyar fiatalt „egy kalap alá venni” és en bloc jellemezni, hiszen temérdek a kivétel.; ugyanakkor „a kivétel erősíti a szabályt” cicerói elvének jegyében mégis felfedezhetőek az említett viselkedési és gondolkodási anomáliák. Hozzáteszem még: saját megfigyeléseim önmagukban nem igazolnák a fentebb leírt három, fiataloknál megfigyelt jelenséget, de kiegészítve kollégáim, barátaim, ismerőseim észrevételeivel és kibővítve a médiában (pl. más honlapokon) leírtakkal azt gondolom igenis releváns az egész.

Miről is van szó konkrétabban? A mai tizenévesek, különösen az Y/2 korosztály (1990 – 2002 között születettek) tagjai elvétve talpraesettek, szinte alig érdekli őket valami és az alaposság egyáltalán nem jellemzőjük. A talpraesettségbe beleértem a találékonyságot, a kreativitást, az ötletességek, a probléma-megoldás sokszínűségét, az életrevalóságot és még millió más dolgot, melyek a köznyelvben „dörzsöltekké” és valódi túlélőkké tehetnek bennünket. De ide tartozik a küzdőszellem, az életösztön és az élni akarás is minden értelemben. Küzdeni az iskolában – a jobb jegyért, a társak és tanárok tiszteletéért – a munkahelyen az elismerésért, az előléptetésért, az életben pedig az érvényesülésért. Aztán ott van a második dolog, az érdeklődés hiánya. Tanárként és korábban munkahelyi vezetőként is láttam: szinte semmi nem érdekli a fiatalok egy részét. A Facebook, az internetes kapcsolatok (jó mély kötődések lehetnek), az aktuális zenék és persze a párkeresés mellett alig-alig fér meg más az érdeklődési körük nagyon szűkre szabott „lámpafényében” melyen túl mindenütt csak sötétséget találunk. Nem kíváncsiak a világra (max ha egy pincéri állást keresnek Londonban), nem érdekli őket a politika, a történelem, a kultúra, a művészet és szinte semmi sem. És azt sem lehet mondani, hogy azért van ez így mert a nagy pénz utáni hajszában nem jut idejük csak az életfenntartásra, mert ez sem igaz. Végül a harmadik probléma: az alaposság, precizitás hiánya. Ez is kétségbeejtő és persze összefügg az előző kettővel. Nincs meg legtöbbjükben a korábbi korosztályokban még felfedezhető (és egyre inkább meglévő, ahogyan megyünk vissza az időben) igényesség az elvégzett munkával, vagy bármilyen feladat minőségével kapcsolatban. De nyilván ezzel a bizonyos alapossággal – precizitással és ennek hiányával függ össze az alázat és tisztelet elhalványulása is. Hiszen csak akkor tudunk precízek lenni, ha alázat is akad bennünk azzal kapcsolatban, amit csinálunk. Ha tiszteljük magát a feladatot, és ha tiszteljük a többi embert is. Ezen a téren is nagyon komoly gondok vannak, amit a legtöbben érzünk is, akik ezekkel a fiatalokkal dolgozunk bármilyen minőségben is.

Érdekes kérdés, hogy milyen tényezők állhatnak az egész mögött, és nem nagyon hiszem, hogy találnák mindenre magyarázatot adó válaszokat, de egy biztos: nagyon nem jó ez a mai Magyarországnak. És nagyon nem jó az idősebb generációknak, szülőknek, nagyszülőknek, munkahelyi vezetőknek, az országnak. Milyen emberek, milyen választópolgárok, magas színvonalon dolgozó szakemberek, felelős szülők, tudatos értelmiségiek lesznek ezekből a gyerekekből, ha nincs meg bennük az alaposság, az alázat, a találékonyság, a prezicitás, a kreativitás és az érdeklődés a világra nyitott gondolkodással kiegészítve? Kényelmetlen gondolatok ezek tudom, de megoldandóak is egyben. Azt hiszem mindannyiunk számára.

 

Facebook oldalunk

A bejegyzés trackback címe:

https://pervenimus.blog.hu/api/trackback/id/tr5910416552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terniak 2016.08.17. 18:09:08

Nem általában a fiatalokkal, hanem a magyar fiatalokkal, és miért is? nem hiszem hogy az ő hibájuk lenne, miközben tényszerűen így van, ahogy írod:

1. Előző generáció felelőssége: a megalkuvás, csak baj ne legyen, ne szövegelj vissza, húzódj meg, ne szólj bele a dolgokba stb.

2. Nincs minta az előző generációtól. Azt látják, hogy mindenki (a mai 40-esek) megkötötték a maguk kis alkuját, nincs közösségépítés, egoizmus és cinizmus van.

3. A társadalmi összkép: legyél sikeres minden áron, nincsenek erkölcsök, gátlások, csak a pénz számít, ez mindennek a mértékegysége.

4. A valódi teljesítményt nem jutalmazzák, mást, más érdekekből viszont igazságtalanul kiemelnek (pl. hazai foci). Nincs valódi verseny, az érvényesülésnek és a karriernek nem a teljesítmény az útja, hanem kiszámíthatatlan kapcsolatok rendszerén keresztül.

5. A nyelv és a társas kapcsolatok infantilizálódása: egymásnak mindenki beszólogat, nincs értelmes vita, az erőszak legitimmé vált minden szinten.

És lehetne még sorolni. Ilyen társadalomban élünk, ez van.

Mr. Waszabi 2016.08.17. 18:10:30

Senki nem magától lesz olyan, amilyen. Minden generációt egyfelől a szülői generáció és az általuk uralt politikai, társadalmi intézményrendszer befolyásol, másfelől pedig a saját érzékszervi tapasztalatai. A legtöbb emberben a életben maradás ösztöne a legerősebb, és az dönti el, hogy miben hallgat az ember a nevelt információkra s miben saját észleléseire, tapasztalásaira. Szóval, ha akinek kifogása van az Y generáció magatartása ellen, az azon gondolkodjon el, hogy ő hol és mit bszott el, mit mulasztott. Gondolkodni esemény előtt érdemes, de ha utána születnek észrevételek az elbszott megvalósítás okán, akkor aki elbszta, az a maga hibáit elemezze és ne az eredményt hibáztassa. Így logikus. Fiaink, leányaink csak életben akarnak maradni, sőt, jobb életben, mint amit mi csináltunk. Nem kell ezen megsértődni, hisz a sok doktornak gyakorlatilag halványlila fingja sincs, hogy mi lesz itt 5 vagy 10 év múlva, hisz azt sem ismerik be ma, hogy min és mikor kellett volna már évtizedekkel ezelőtt változtatni ahhoz, hogy ne legyenek tanításaik hiteltelenek az Y generáció számára. Ne feledjük - az emberi tudatot a tapasztalat alakítja. Ítélet az, ahogy ez a generáció leszrja a korábbiak tanításait - és az ítélet az előző generációk butasága felett tör pálcát. Nem az ő emberi szegénységük ez, hanem a miénk. Nem lehet úgy ideákat tanítani, hogy közben a tanítók nem művelik azokat a gyakorlatban. Ki, kinek, mit vethet szemére? Az Y generáció vetheti a kétszínűséget, a megalkuvást az előző szemére. Fordítva viszont nincs jogalap. A mi generációnk is pont ugyanúgy lázadt a szülő generáció hülyeségei ellen, mint emezek. Semmi különbség nincsen. Viszont nekik nem 5 vagy 10 évre kell előre látniuk, hanem tovább. Mert még gyerekeket kel csinálniuk, s azokat fel is kell nevelniük - egy olyan környezetben, amiről mi még nem tudjuk, milyen is lesz. Szóval inkább támogatni kell az új utakat kereső generációkat, lehetőleg abban formálva, amit adhatunk. Erkölcsben, tisztességben, ilyen emberi alapértékekben. Aki azt állítja, hogy gyerek korában nem a rock és a lemezek, koncertek izgatták tizenévesen, meg a lányok vagy a fiúk, nos, az magának is hazudik, meg Y generációs gyermekének is. És csodálkozik, hogy rácsapja az ajtót? Nem kéne. Vissza lehetne venni az arcból és szereplés helyett inkább gondolkodni, mi miért történt úgy, ahogy, s hogy min kell változtatnia a szülői generációnak. Mert hogy kell, az napnál világosabban látszik - elég rég óta.

Annie86 2016.08.17. 18:11:21

Hm, érdekes gondolatok. èn 86os vagyok, úgyhogy épp kicsúsztam a "mai fiatalok" közül.
Pár dolog azért nagyon furcsa számomra.

Már miért kellene annak a célnak a szemünk elött lebegnie hogy valakinek megfeleljünk? Most ez komolyan érdem? èn emlékszem hogy nekem a 20 éves tanulmányaim során (´mindenféle iskolával OKJ-s és 2 egyetem) elég csapnivaló tanáraim voltak. Az egyetemen javult a dolog, de azért ott is nagy volt a szórás. Most komolyan annak kellene lennie az érdemnek hogy egy vmilyen jöttmentnek meg akarjak felelni? Föleg az iskolás példánál. Az iskolákban pont nem érdekel senkit a tanárok részér´öl hogy ki miben jó és mi érdekli. Van kötelezö tananyag, azt kell visszaböfögni és ennyi. Még jó hogy nem írják elö hogy mindenki szeresse mindegyik (részben haszontalan) tárgyat.

Sztem ez egy rossz mentalitás hogy arra építenek h megfeleljünk, hogy elöléptessenek stb. Hát ilyen marhaságok engem sem érdekeltek és érdekelnek. Csak a teljesség kedvéért programozó vagyok freelancerként dolgozom az interneten keresztül, tehát nem kell bejárnom irodába, hanem maradhatok a spanyol tengerparton és dolgozhatok onnan.
Nem hiszem hogy a mai fiatalokat nem érdekelné semmi, vagyis biztos nem az érdekli ami mainstream. Dolgozz keményen, vegyél egy lakást hitelre és ne hagyd el soha a m´ókuskereket, sose éldd az álmaid.

Bennem sincs meg az alaposság, az alázat, nem érdekel a politika, de nem tartom magam se képzetlennek se egyéb negatív dolognak. Egyszerüen engem a saját életem érdekel és pont teszek rá hogy ki mit gondol.
Találékonyság és precizitás pedig akkor mutatkozik meg ha vkit vmi érdekel vagy nagyon nem (pl hogy lehet alóla kibújni, sztem itt akkor már csak felfedezel kreativitást nem? Gondolj a kifogásokra meg puskázási módszerekre)

Sztem nagyon helyes hogy ebbe az irányba indultak el a mai fiatalok, éljék az életüket, ha kell a facebook elött, az sem kevésbé hasznos mint napi 8-10 órában vmi papírhalmot jobbra meg balra tologatni aztán fáradtan haza menni majd másnap újra. Sztem ez az igazi pokol és ez a helytelen út.

Na abba hagyom ígyis túl hossz´ú lett....

nu pagagyí 2016.08.17. 18:11:43

A szülői korosztály romlott el (szerintem). Nem ad pozitív példát a gyerekeinek. Ha szétnéz az ember a 40-60 éves "beérkezett" aktív korosztályon, elszomorodik. Ők űzik azt a politikát, ami nem vonzza a gyerekeiket, ők felelősek (én is persze) a társadalom széteséséért, az értékek rombolásáért. De nem biztos, hogy baj van. Azok a fiatalok, akik látszólag kihúzzák magukat a társadalmi elvárásokból, akár új és jobb világot is teremthetnek. Szerintem ösztönösen elutasítják szüleik világát, de még nem tudják mi lenne jobb. Az biztos, hogy saját kultúrájuk van, kihasználják az internet minden lehetőségét. Nem hiszem, hogy nem akarnak alkotni, megmutatni magukat. Csak nem nekünk.

Gondolom, annak idején a beat nemzedék is ugyanúgy kétségbe ejtette az öltönyös, kötelességtudó, "jól" viselkedő és sznob idősebb nemzedékeket, aztán mégis kinőtt belőle valami, szerintem jó. Aztán lehet, hogy tévedek és ebből nem fog semmi.

szepi79 2016.08.17. 18:12:09

,,Fiatalságunk [...] rosszul nevelt, fittyet hány a tekintélyre és semmiféle tiszteletet nem tanúsít az idősek iránt. Manapság fiaink [...] nem állnak fel, amikor a helyiségbe belép egy idős ember, feleselnek a szüleikkel és fecsegnek ahelyett, hogy dolgoznának. Egyszerűen kiállhatatlanok.''

,,Nem táplálok többé semmiféle reményt országunk jövőjét illetően, ha holnap a mai fiatalság kerül hatalomra, mert ez a fiatalság kibírhatatlan, nem ismer mértéket, egyszerűen rettenetes.''

,,A világ válságos helyzetbe került. A gyermekek nem hallgatnak többé a szüleikre. Nem lehet messze a világ vége.''

,,A fiatalság velejéig romlott. A fiatalok elvetemültek és semmirekellők. Sohasem lesznek olyanok, mint a régi idők fiatalsága. A mai fiatalok nem lesznek képesek megőrizni kultúránkat.''

- Szókratész

rejtjel 2016.08.17. 18:12:26

Nem teljesen értem, mire alapozod az állításaidat. Valamilyen adatfelvételre, vagy kutatásra: Mélyinterjúkra? Mi alapján állapítottad meg, hogy ilyenek vagy olyanok a tárgyalt időszakban született fiatalok?
Azért érdekelne, mert én szinte homlokegyenest az ellenkezőjét tapasztalom. Különösen a szociodemográfiai változók érdekelnének, melyek a vizygált csoportot jellemzik.
Amennyiben nem volt kutatás, anélkül sajnos a bejegyzés nem több, mint öregasszonyos vekengés: "ezek a mai fiatalok".

Pervenimus 2016.08.17. 18:14:53

@rejtjel: Benne van a posztban: saját megfigyelés munkáltatóként (munkahelyi vezetőként), tanárként + kollégák, barátok, ismerősök, tanártársak megfigyelései + médiában fellelhető publikációk. Így együtt. .... De kérdőíveket, grafikonokat nem tudok felmutatni. Ez egy blog bejegyzés, nem szociológiai disszertáció, vagy kormányzati felmérés. :-)

Dr. Nagy László 2016.08.17. 18:16:07

Én hozzátenném még negyediknek az empátia teljes hiányát, az alacsony EQ -t, de ez az egész mai magyar társadalmat jellemzi. Évről évre jobban!

Emil Cziljak 2016.08.17. 18:21:41

Az író tömören megfogalmazta az én problémámat is. Tehetetlen vagyok csak példát tudok mutatni a zsolozsmázáson kívül, de teljesen haszontalanul.

Göntér László 2016.08.17. 18:21:51

Szembeötlő problémák:. a találékonyság vagy talpraesettség alacsony foka, az érdeklődés (bárminemű, de főleg általános érdeklődés) hiánya, az alaposság. Ha az érdekeltek többsége azt gondolja és tapasztalja, hogy az érvényesüléshez nem ezek a tulajdonságok kellenek, hanem a jó kapcsolatok és a jómódú rokonok, akkor nem is akar érvényesülni. A bulizó tömegben legalább megérzi a közösséget. Sajnos, a legtöbb munkahelyen nincsenek munkahelyi közösségek.

Golyós Toll 2016.08.17. 19:18:17

A mi ifjú korunkban, (60-as évek) mi voltunk a "hűha, de csibész, semmirekellő" fiatalok.... Ez kor kérdése. Ma bölcsebb vagyok, mint 40 éve, a mai fiatalok pedig 40 év múlva ugyanezt fogják mondani.

lavor 2016.08.17. 19:18:42

Teljesen igazad van. Pártunk és kormányunk szerint így van jól, mert ezek a fiatalok, a tömeg, majd túl sok filózás nélkül oda xszel, ahova köll. És a következő 200 boldog fideszes év jő el...

2016.08.17. 19:19:00

Dehogynem kíváncsiak a világra! Érdekli őket a tudomány, a történelem, a politika, az informatika is! Kb. 20%-ukat, a többi meg úgyis gyökér. És ez régen is így volt. :-)

lavór 2016.08.17. 19:19:20

Ez nem gond. A jelenség neve: változás.
Más fontos nekik, mint az elődeiknek. Ha elég nagy számban lesznek a másra vágyók, megvalósul a társadalom változása. Új értékrendek, új közösségépítési elvek, stb...
Talán igazuk is van. Nem egészséges a világ, pláne Magyarország.

scsaba1 2016.08.17. 19:20:59

Nagyon jó írás. Szülőként kicsit kétségbe is vagyok esve. A fiam 9 éves múlt, most megy harmadikba és rajta is látom, hogy nem igazán olyan, mint a mi voltunk - függetlenül a tanulmányi eredményeinktől és az észbeli képességeinktől. Valahogy úgy látom, hogy nem érdekli az, hogy miért fúj a szél, mi lesz a jégcsappal, ha tűzbe dobjuk, mit tett Szondi, miért bogár a bogár stb... Szóval én (illetve mi, az osztálytársaimmal) már ennyi idősen túl voltam a Világ és emberen, a Nézz körül-ön, a könyvtárból hordtam ki az Ég és földet, úgy, hogy amint visszavittem egyből kikölcsönöztem. Nem voltunk túl jómódúak, így a legtöbb ilyen drága könyvet én már az osztálytársaimnál láttam és úgy kaptam meg néhány hónap után, hogy kikönyörögtem gyerekmódra érvelve: hogy de már mindenkinek megvan, csak nekem nincs.
Ezek a könyvek ma is megvannak, immár a fiam polcán, de nem különösebben hozza lázba őt sem ezek a régi vágású könyvek, sem az új, innen-onnan kapott ismeretterjesztő könyvek.
Nem arról van szó, hogy rossz tanuló lenne (talán a mérce sincs magasan), mert ötös mindenből (egyébként nem elvárás vele szemben, hogy kitűnő legyen, szóval nem gyomorideggel megy iskolába), de ez jórészt a mi érdemünk, mert nem napközibe jár, hanem tanulunk vele. Viszont elég nehéz egy olyan szivaccsal felitatni a vizet, ami nem szívja magába. Szoktam beszélni én is más gyerekkel is, osztálytársaival, rokon ill. szomszéd gyerekekkel, idősebbekkel, fiatalabbakkal és elborzadva látom, hogy iszonyatos sötétség és igénytelenség van a fejekben, és a fiam még a jobbak közé tartozik... És ez valóban túlmutat azon, hogy "bezzeg az én időmben", ill túlmutat azon is hogy bugyuta PC szülők módjára relativizálgatni lehessen, hogy: Ó, hát más generáció, ők másban jók, máshogy jók - mert nem jók. Egyszerűen nem jók.

Fogalmam sincs mi az oka. Nyilván szülőként a mi generációnk is ludas benne keményen, hogy nem érdeklődik a gyerek a világ iránt. A mi 40-es generációnk szülőként elég pocsék, határozatlan, gyenge és nem példamutató. (Tanárként nyilván érted mire gondolok)
Nem kedvez az sem, hogy közoktatásban jelen helyzete sem Klikestől, állami tankönyvestől, túlterhelésestől (első osztályosnak 6 óra?, egy héten háromszor? Nómális?) Hova érdeklődjön a hatodik óra után, raklap leckével a táskájában?
Ill. ehhez kapcsolódik, a harmadik ok: A világ borzasztóan és ijesztően összetett és bonyolult. A mi generációnk még megpróbálta megérteni és megfejteni a világot. A süteményespult minden minden tálcájáról akart egy falatot magának. A gyermekeink generációja már meg sem kísérli ezt. Elég csak a felszín. Nem akarom megtudni, hogyan működik a Led-lámpa, elég ha csak világít, amikor felkapcsolom a villanyt...

TeaSet 2016.08.17. 19:21:33

@Mr. Waszabi: Nem kell vissza venni az arcból, főleg nem a poszt írójának. Teljes mértékben igaza van. Középvezetőként engem és a nálam idősebb korosztályt megdöbbenti a fiatal diplomás beosztottjaink gondolkodásra való képtelensége, a logikai képességeik teljes hiánya. Javítani kell a munkát, amit kiadnak a kezük alól és természetesen ezek után eszükbe sem jut elgondolkodni, hogy Ők bármiben is hibásak.
Összecsaptak valamit oszt jó napot.
Politika, művészet? Hagyjuk már!! Diplomás ember megkérdezi Tőlem mi az a Csíksomolyói búcsú?
Nem tudod Őket nevelni, ha elmagyarázod hogyan kellene jobban csinálni, Te vagy az okoskodó, követelőző, mindenben hibát látó.
Ennyit arról, hogy ez kinek a szegénysége! Mert nem az enyém, hanem igen is az övéké!

scsaba1 2016.08.17. 19:21:45

@rejtjel:
Ez csak egy blogbejegyzés, nem egy cikk a Pedagógiai Szemlében. Viszont annak nagyon találó.

01234567 2016.08.17. 19:22:07

A mai fiatalok a mai viszonyoknak megfelelően gondolkodnak. Ez van. És ne ítélje már meg őket olyan aki 20-30-40 évvel ezelőtti viszonyoknak megfelelően gondolkodik.

agarik 2016.08.17. 19:23:14

Segítek ha már T'rúrnak nem sikerült kapcsolatot teremtenie - nyilván hiányzik belőle a találékonyság, ne adj' élet érdeklődés hogy maga kivadássza az okokat:

#1 kiölték a találékonyságot a "maji fiatalokból". Állás nincs, nem is lesz, innovációs lehetőségek nulla, rabszolga leszelfiam/lányom. Mire legyen itt kreatív? Hogyan legyen krteatív ha az ősöregek agyonnyomják, azt ordítozva hogy "én már dógoztam negyven évet, most már tartson ela gyerekem, járattam iskolába 16 éves kkoráig, főleg hittanra, bele is verték hogy a Föld lapos, és hogy "akinek nincs, attól még az is elvétetik amilye van"".

#2 Miért érdekelné a politika? Ebben az országban ahol egyetlen politikus sem maradt, ahol megszűnt a politikai élet, helyette van egy egyszemélyi diktátor-maffiafőnök-istenkirály?

#3 miért legyen alapos ha folyton azt látja a sz*rt is díjazzák ha vannak kapcsolatok, a jó munka és szakrételem meg senkit nem érdekel?

#4 mi érdekelje? Tudja hogy ha szegény bármit tesz is csak még szegényebb lesz, ha gazdag akkor megmég gazdagabb. Minek érdekelje bármi ha nincs semminek jelentősége?

#5 miért lenne kíváncsi egy olyanvilágra ahová sohasem juthat el?

#6 miért érdekelné őket a történelem, ha egyszer a pap-bácsi beléjüksúlykolta hogy a Világegyetem 6000 éves, a történelem meg hazudik? Fene, a történelemtanár is hazudik, ha meg nem hazudik akkor elhallgat. De ha nem tenné az se számítana. mert az nem történelem hogy évszámok-helyek-nevek. Azok adatok, nem a történelem.

#7 kultúra? Van még olyan? Felhúztak apáink-nagyapáink egy új kort - de kultúrát már nem adtak hozzá, csak picsogtak az idejétmúlt régiről. Az új kezdeményezéseket meg elnyomták, sokszor fel sem fogták.

#8 művészet? Mégis, mi a művészet? Jelen cikk írója sem fogja fel hogy a cuki-cicás videók az művészet. Az aktuális zene művészet. Hogy nem operát hallgatnak? SENKIT NEM ÉRDEKEL A SZAR!

#9 már az is baj ha társasági életet próbálnak élni? Egy olyan országban ahol gyakorlatilag semmiféle lehetőség nincsen párt keresni? Már az is baj?

Voznyák Pista2 2016.08.17. 20:01:29

@Annie86:

Figyu, az, hogy te programozó vagy, egy dolog, mindenki azonban nem lehet az, vagy az érdeklődés hiánya, vagy egyéb ok miatt . Egyébként meg papírtologatókra is szükség van, így vagy úgy, a társadalom kikényszeríti, hogy legyen.
Az egy dolog hogy te ott a Spanyol tengerparton hávájozol, és távmunkában progizol (ha egyáltalán igaz,), Azonban olyanokra is szükség van, akik kicserélik helyetted a vízcsapot, vagy megjavítják épp a hardvert amit használsz. Bizonyos körülmények között ezekhez is kellhet a kreativitás. A cikkíró erre céloz.

Igaz is, rendszer szervezéssel, folyamatszervezéssel is foglalkozol, vagy csak megmondják, hogy mit kell megoldani, te meg megírod hozzá a programocskát. Ipari automatizálás, vagy OP. rendszer fejlesztés, alkalmazások fejlesztése, vagy azokban részfeladatok megoldása, az se mindegy. Csak hogy tudjalak hova tenni.

Nem is hinnéd, hogy egy olyan valaki, aki nem programozóként, hanem műszaki pályán dolgozik, mint pl. valami szerelő, mennyi kreativitásra van annak szüksége, ismernie kell a rendszer minden pontját, fizikai kémiai folyamatokat, és azt tudnia kell rendszerben szemlélni, rendellenesség esetén nem csak kijavítani a hibát, hanem annak okát is kispekulálni.
Szal a cikkíró erre céloz.

sírjatok 2016.08.17. 20:01:41

@agarik: "főleg hittanra, bele is verték hogy a Föld lapos"

A népszerű vélekedéssel szemben a középkorban egyáltalán nem gondolták, hogy lapos a Föld. Nem, a papok sem. Ez egy újkori mítosz, mint az első éjszaka joga, a vasszűz vagy az erényöv (ezek sem léteztek ebben a formában)

en.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_flat_Earth

"ha egyszer a pap-bácsi beléjüksúlykolta hogy a Világegyetem 6000 éves, a történelem meg hazudik?"
Ilyet meg maximum Amerikában hallhat anglikán/protestáns/stb kisegyházak papjaitól, a Magyarországon domináns katolicizmus nem állít ilyeneket. Sulykolni meg nem lehet heti egy fakultatív órában.

hajdú 2016.08.17. 20:01:52

A "kivétel erősíti a szabályt" valójában hülyeség és félreértés. Eredetiben a kivétel edzi a szabályt és pont fordított a jelentése: ha sok a kivétel, nem igaz a szabály!

Pan Modry 2016.08.17. 20:01:57

@TeaSet:
Es megfizeted oket hogy jobban dolgozzanak?

Voznyák Pista2 2016.08.17. 20:02:11

@agarik:

"2 Miért érdekelné a politika? Ebben az országban ahol egyetlen politikus sem maradt, ahol megszűnt a politikai élet, helyette van egy egyszemélyi diktátor-maffiafőnök-istenkirály?"

Ja, miért is érdekelné a politika, ha ilyen diktátorozó egybitesektől kéne folyton óvnia magát, főleg ha más a véleménye.
Diktatúra pedig nincs.
Az nem diktátor b.meg, fogjátok már fel, akit bármelyik választáson le lehet váltani. A diktatúra fogalmába ez nem fér bele.

Cartman (ex Cartman) 2016.08.17. 20:02:23

@Annie86:
Kicsit csapongó, amit írtál, tehát az alaposság tekintetében tényleg lehet egy kis deficit. :) Viszont nyilván nem lennél keresett programozó, ha ez a munkádra is kiterjedne. Nem is beszélve a precizitásról.

Korábban (érettségi utáni) szakképzésben dolgoztam, informatikai területen és – sajnos – én is tapasztaltam a posztban szereplő megállapítások általánosságát. De persze mindig vannak kivételek. A kivételek pedig sokszor már a képzés alatt átnyergeltek inkább a felsőoktatásba. A többiekből lettek/lesznek viszont a szakemberek. Vagy inkább "szakemberek".

"éljék az életüket, ha kell a facebook elött"
Elég erős együttjárást látok egyes fiatalok motiválatlansága, hanyagsága és tunyasága, illetve a fokozott facebook aktivitásuk között. Aki átlag óránként posztol valamit, az – véleményem szerint – függő, beteg ember. És ez nyilván meg is látszik a társas kapcsolatain, (tanulmányi) munkáján, stb. is.

Abban egyébként egyetértünk, hogy az iskola (nagy általánosságban) egyre rosszabb Magyarországon. Ez viszont csak részben a tanárok felelőssége, nagyrészt inkább az oktatáspolitika bűne. Ezért (is) nagy hiba, hogy nem érdekel a politika. Ami ott zajlik, az mindannyiunk bőrére megy.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.08.17. 20:02:28

Minek érdekelné őket bármi is? Ha valamit akarnak megnézik a guglin, megbeszélik a fácsén, megskubizzák a jutyubon.

songochi 2016.08.17. 20:02:56

A barátom 2 öccse pont ilyen, 18 és 17 évesek és semmi, egész nap a szobájukban vannak, de még nyaraláskor is, ott van a tengerpart 200 méterre és nem látja 2 hét alatt az egészet, mert inkább bent döglik.
Lehet magára venni mindenkinek, de tényleg ez a két moha szintjén élő srác abszolút nem érdeklődik semmi iránt. A szüleiktől megkapnak mindent, bármilyen kaját rendelhetnek de inkább nem esznek, mert arra lusták, hogy kimenjenek a futárhoz.
És az van, hogy semmit nem csinálnak de annyira semmit hogy egymással is gépen játszanak. Ennyi.
South Parkon meg gyökér videókon röhögés van, de a számítógépüket nem tudják összerakni mert ahhoz analfabéták.
Nincs érdeklődési körük, beraknád őket egy üres szobába, 2 hétig kérdés nélkül ülnének benne.
Nem lehet motiválni egyiket se, sem pénzzel sem utazással vagy jó cuccal, már az teljesítmény ha minden nap fürdenek. Szóval van baj.
És ne mondja senki hogy ez csak a család meg a nagyobbak hatása, mert a tesójuk pont az ellentétük, szereli a kocsit, megy intézi a rábízott feladatokat, és nem azért mert pár évvel idősebb, hanem mert rá lehet bízni, hogy az meg lesz amit megígért.
Ugyanott nőtt fel, ugyanazon a nevelésen, kaján, mentalitáson, mégis neki van baráti köre akikkel összejárunk sütögetni, elmegyünk programokra, rendszeresen edz.
Szóval valami nagyon nagy gebasz van a kis csírákkal.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2016.08.17. 20:03:07

Én imádom a fiatalokat.szerintem közéjük kell eloszor menni.aztan nyiltnak es őszintének lenni.rogton kiderül hogy jofejek es erdeklodoek.az ember emberből van.most is es regen is.

bElannaTorres 2016.08.17. 20:03:14

"nem érdekli őket a történelem"
fiatalokat a jelen érdekli, okosabbakat a jövő, a múlt meg szinte senkit.

énisfélek 2016.08.17. 20:03:24

Látják a szüleik életét. látják, hogy munkahelyet találni, az életben előrelépni szaktudással, problémamegoldó képességgel nem lehet, csak kapcsolatokkal és gerinctelenséggel. Látják hogy hiába van bármilyen szaktudásod, diploma nélkül egy senki vagy. Hát akkor minek erőlködjön? Ha vannak kapcsolatai megfelelő helyen, akkor biztos a jövője, ha nincsenek akkor meg teljesen mindegy, hogy erőlködik, vagy csak vegetál.

2016.08.17. 22:26:00

Én 50 vagyok és én is utálom. Ez nem generációs probléma, ez általános probléma. Ki a fasz szereti azt, ha megmondják neki már oviban hogy mit lehet szeretni és mit nem, mi tetszhet és mi nem. Mikor mondanak okosnak és mikor butának. Pedig az egész csak egy kamu. Parasztvakítás. Hamis értékrendet programoznak beléd. A mostani fiatalok közül sokan észrevették ezt és kinyílott a szemük. Nem ezzel van a baj..

Terniak 2016.08.17. 22:26:13

@bElannaTorres: az baj. baj, ha nem tanulunk a történelemből.

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: ez mind felszínes. felszínes a tudás, nem látja az összefüggéseket, mert az interneten ugyan minden információ rajta van, de az összefüggések nélkül csak információhalmaz. talán pont ez a baj: hogy már a tanár sem tudja elmondani az összefüggéseket, nem látják, annyira bonyolult minden. Emlékszem nagyon jó töritanárunk volt, aki nem használta a tankönyvet. Ehelyett résztémákra ajánlott nem előírt könyveket, életrajzokat, és a végén összeállt a kép. Talán pont az iránytűk hiánya okozza a bajt. Ha nem látom merre menjek, lehet inkább összekuporodok és nem megyek inkább semerre.

woofwoof 2016.08.17. 22:26:27

@agarik: ott a pont :)

Tamáspatrik 2016.08.17. 22:27:58

Ezek nagyon érdekes dolgok, a háttérben levő okok nem biztos, hogy annyira elvetemült dolgok, mint első pillantásra látszik. Lehetséges magyarázatok:
1.Éretlenebbek szociológiai értelemben. Később érnek mint apáik nemzedéke és még nem találták meg, hogy mi érdekli őket.
2.A jelenlegi munkák többsége egyszerűen nem érdekli őket, hanem valami egészen mást szeretnének csinálni, emiatt nem precízek. Egyszerűen NEM MOTIVÁLTAK, és nem biztos, hogy ugyanazok a dolgok motiválják őket mint az előző generációt.
3.Belterjes közösségben szeretnének élni, ahol mindenki ismer mindenkit, az előrejutás a kapcsolati tőkén múlik. EFELÉ HALADUNK. Műveltség, történelem ismerete stb. teljesen indifferens a számukra, nem hasznosítható tudás. Eléggé közösségközpontúnak mondanám őket, nem az egyéni képességek fejlesztésére helyeznek hangsúlyt. (Egy cikkemben azt írtam le, hogy hiányzik életükben a beavatás élménye.)

Ahhoz kell éles szem, hogy amivel nem tud azonosulni a mai generáció, a hiányosságok mit is jelentenek valójában a másik oldalon, mi fog ebből kibontakozni.

Egyébként pedig az utóbbi minimum 50 évben mindegyik generáció más mint az előző, mindegyik kényelmesebb élethez szokott apáiknál.

agarik 2016.08.17. 22:29:59

@sírjatok: Népszerű vélekedéssel ellentébena Biblia azt mondja, a Föld lapos. A katolikusok a Bibliát lobogtatják. Tehát a katolikusok azt mondják a Föld lapos.
De sorolhatnánk a zombiapokalpiszist, az Egyiptomi Fogságot, a 33 Zsidók Által Elkövetett Holokausztot, a Bírák Könyvének zagyvaságait,a Föld körül keringő Napot, a beszélő kígyót, a madár-denevért, az egyszarvút és a sárkányt - mind mind biblikus történet amik igenis előkerülnek hittanórán, és igaznak tituláltatnak.

Szóval amíg bárki lobogtatja a Bibliát, kushadj a törvénytelen hittanóráddal.
Hittanóra állami iskolában? Hogy fordulhat ez elő egy szekuláris országban???

quisum 2016.08.17. 22:30:06

@bElannaTorres: "Aki nem tud szembenézni a múltjával, arra van ítélve, hogy örökké megismételje."Santayana
Pontatlan fordítás, de a lényeg benne. Magyarország, Abszurdisztán, Agyarország stb. ezért képtelen évszázadok óta társadalmilag, gazdaságilag jelentős előrelépést produkálni.

agarik 2016.08.17. 22:30:20

@Voznyák Pista2: A választások úgy vannak szervezve hogy ne lehessen elűzni. De igazából a dolog nem számít, mert a folyamatos egyszemélyi döntések amik diktátorrá teszik. Ráadásul olyan döntések, amik törvénytelenek, mint az államvallás bevezetése, milliók megfosztása az állampolgárságuktól (törvény szerint), 4/5-ös trövények 2/3-al meghozása, miegymás.
De az oktatási rendszer szétverése, az egészségügy leépítése, a rabszolgaság állami renddé emelése, a folyamatos hazudozás, az egykulcsos adórendszer, a visszamenőleges törvénykezés (stb.) mind olyan amiért bárhol máshol már lámpavasra húzták volna. Sajna mi Európában élünk azonban, ahol ezt nem lehet megcsinálni. Olyan EU-ban ami nem tartatja be a saját törvényeit sem.

De ha valahogy mégis le tudnánk váltani a megvett bírók, megrendelt ítéletek, hamisított szavazatok, listázás, megfélemlítés, anyagi ellehetetlenítés, cenzúrázott propaganadasajtó, percenként módosított választási körzethatárok ellenére - nincs kire lecserélni, mert a többi is rohadt.
Az SZDSZ sorsára jutó tökéletesen életképtelen és tolvaj MSZP, a FIDESZKDNP-bérenc elmebeteg Greenpeace-tagozat LMP, a Zelkúrtuk Gyurcsány DK, de a karlengető Jobbiksem alternatíva, a többiek meg 1% vagy azalatti pártok akikről jó esetben semmit nem tudni.

Egy dolog segíthetne: a polgárháború. De az meg nem lesz. Ez az ország megy a kukába királyostul, papostul, focistadionostul.
Nem csoda hogy aki teheti menekül. Az ISIS-ben élünk, pusztán kevésbé látványos verzióban.

quisum 2016.08.17. 22:30:54

@énisfélek: Diplomásként írom, hogy egy jó szakmával többre lehet jutni, mint diplomával. A 30 éves nem diplomás fiam kb. 10 fős baráti köréből 7 megtalálta a helyét, 3 az igazi kutyaütő, de a 26 éves lányom köreiből sokan tényleg katasztrófálisak és érdekes módon a lányok többségben vannak. Gyorsan szülj gyereket és leragadnak itt.

sírjatok 2016.08.17. 22:31:00

@Cartman (ex Cartman): "Elég erős együttjárást látok egyes fiatalok motiválatlansága, hanyagsága és tunyasága, illetve a fokozott facebook aktivitásuk között. "

Szemben pl. a noname blogokban kommenteléssel, ami az intellektuális kihívások netovábbja :D

egy ember · http://egy-ember.blog.hu 2016.08.17. 22:31:06

@Terniak: Mint az idősebb generáció egyik illusztrus tagja, bátran kijelenthetem, hogy ugyanezek a problémák az én generációmra is igazak. A jelenségek persze mások voltak, de a tartalom ugyanaz.

egy ember · http://egy-ember.blog.hu 2016.08.17. 22:31:18

@Annie86: Nem külső elvárásoknak, eszmerendszereknek, érdekcsoportoknak kéne megfelelnünk, hanem önmagunkhoz kéne hűnek lennünk. Ehhez viszont egyrészről magas fokú önismerettel, másrészről releváns és valós ismeretekkel kéne rendelkeznünk környezetünkről. Mindkettő erősen hiányos. Korosztálytól függetlenül. Én is ennek a nyűgét érzem nap mint nap, de már beletörődtem. A fiatalok még küzdjenek egy kicsit - aztán majd csak megy előbbre a világ, ahogy eddig is történt.

TMWStW 2016.08.17. 22:31:26

@szepi79: kösz hogy nem kellett kimásolnom az idézetet, kár hogy nem fogta senki
A 'vénmajom' örök

egy ember · http://egy-ember.blog.hu 2016.08.18. 00:15:26

@agarik: Minden korosztály - bár persze a kiindulópont adott - és annak minden egyes tagja saját maga alakítja ki nemzedéke/saját maga sztenderdjeit. Ehhez joguk is van, rá is kényszerülnek. De tény: mainapság ez nagyon nehéz. Például mert súlyos paradigmaváltás zajlik az egész világban. Ehhez az alkalmazkodás minden, csak nem egyszerű. Pesszimista éppenhogy nem az egyszerű emberek, hanem az "elit" minősége miatt vagyok.

Jottó 2016.08.18. 00:16:04

egyrészt igaz az, hogy a "bezzeg az én időmben" és az "ezek a mai fiatalok.." minden egyes generáció szájából elhangzik, ez nem újdonság
másrészt viszont ami jelen cikkre vonatkozik, amit a környezetemből leszűrök, észlelek: a mai gyerekeknek nincs gyerekkora..vagy kevesebb van, mint nekem volt, pedig én még bőben 40en innen vagyok.. ha a tanulást nézem, könyvtárba járás, mindenféle kísérletezés, blabla, ma meg egy házi abból áll hogy google, aztán szevasz..
szabadidő: nekem még abból állt h le a parkba, ki az erdőbe, millió program a haverokkal, vagy gyerekként a szülőkkel.. ma ha egy csapat gyereket látok, azok legtöbbje nem bandázik, hanem a telefont nyomogatja.. akár bandában is..
a kreativitás, és egyéb fent felsorolt dolgok kifejlődése gyerekkorban kezdődik.. ma a legtöbb gyerek kvázi passzivitásban éli az életét mert rá van csatlakozva a mobiljára, abban éli ki a társas életet, abból meríti az élményeket, abból oldja meg a házit, nincs rászorulva hogy gondolkodjon, problémát oldjon meg..hogy erről ki tehet, az megint más tészta
nem arról van szó h technikaellenes lennék vag ymittudomén, csak párszor eszembe jutott h nekem még úgymond fiatalként is milliónyi emlékem van amit majd mesélhetek az unokáimnak..néha elgondolkozom, a mai gyerekek miről fognak mesélni? arról hogy milyen faszákat twittereztek? meg hogy 2016 nyarán egy hónapig ültek a szobában és elder scrolloztak?

egy ember · http://egy-ember.blog.hu 2016.08.18. 00:16:11

@Pityke örm.: Az alkalmazkodás szinte univerzális alaptörvény és követelmény. Mindig lehet választani: alkalmazkodunk és elérünk ezt-azt, vagy maradunk a saját platformunkon és visszacsúszunk. Az evolúció nemcsak biológiai, hanem társadalmi szintű és adott esetben az élet bármelyik területére kihat. Vagy ahogy mondják: segíts magadon, az isten is megsegít... :) Szabadságunk a választás lehetőségében van.

Paraphone 2016.08.18. 00:16:55

Érdekes írás, olykor tartalmas kommentek.

A bejegyzés feltárja a problémákat - ezek a megfigyelések helytállók, és a lista kis kiegészítésekkel (pl az empátia hiánya) teljes.
A kommentekben próbáljuk keresni az okokat. Ez is rendben van, ez is lényeges.

Két dologgal kapcsolatban van hiányérzetem:
- az elsőt pedzegették páran: vizsgálandó, hogy a felvetett "problémák" valóban problémák-e, és ha igen, az érintettek szempontjából mennyire súlyosak?
- megoldási javaslatok. Oké, ez meg ez rossz. Tehát? Mi a teendő, nekünk mindannyiunknak, érett, szülő korban lévő felnőtteknek?

egy ember · http://egy-ember.blog.hu 2016.08.18. 00:17:07

Demokrácia-diktatúra. Ezek nem fekete-fehér dolgok. Egyes elméleti szakértők szerint a görög demokrácia is valójában diktatúra volt. Egy elit uralma a többség fölött. Ez mintegy végigmegy a történelmen, csak a formák és módszerek változnak, alkalmazkodnak a környezethez. Ma már matematikai módszerek - gráfelmélet, káoszelmélet, modellkészítés stb. - is segítséget adnak a tömeg irányításához. A számítógépek pedig egyre magasabb fokon számolnak: modelleznek. Én beérném azzal, ha a közeli jövőben legalább az egyén illúziója megmaradhatna arról, hogy szabadon dönthet. De ezt az érintett "tömeg"-nek sajna ki kell majd harcolnia - nem, nem fegyverrel: szervezettséggel, közös akarattal, ésszel... Az én korosztályomnak szerencséje volt. A világháború - mármint a második... - után egy újraépítési szakaszban egyre jobban élhettünk, egyre több szabadságot kaptunk szinte észrevétlen. Ma a folyamatos ellentétes.

Leooo 2016.08.18. 00:17:26

@bElannaTorres: ....akit nem érdekel a történelem, a múlt történései, az képtelen a jelen lényegi kérdéseinek megfelelő részeire a levont/leszűrt tapasztalatok támaszával a háta mögött adekvát válaszokat adni! Emiatt aztán újra kell járnia minden alapvető kört újra és újra, s a saját kárán kell megtanulnia mindazt, amit józan belátással a múltból levont tanulságok és tapasztalatok felhasználásával idejekorán, hatékonyan és gyorsan lerendezhetett volna. Sapienti sat !

Pervenimus 2016.08.18. 00:24:39

Kedves "Fiatalnyikhaj"! Megtisztelő, hogy csak azért regisztráltál a blogon, hogy megírd nekünk, ami kikívánkozott. El is olvastam "értekezésed" ám egy kérdés megfogalmazódott részemről. Hol olvastad ki a posztból, hogy "tavaly álltam be tanárnak"? Ez érdekelne. Mert erről nem írtam. És nem is igaz. Jó néhány éve tanítok. 43 éves koromra a versenyszférában és az oktatásban is "lehúztam" pár évet. De érdekelne, hogy te hogyan kalkuláltál!

Nietzsche_ 2016.08.18. 00:30:16

@Dr. Nagy László: ... az empátia teljes hiánya valóban szembeötlő. Az "elektronikus generációk" nem tudnak mit kezdeni a valódi érzelmekkel, mert csak digitális szimbólumok, hangulatjelek és lájkok világában tudják kifejezni magukat. Sajnos egymással sem működik ez a fajta kommunikáció, mert kevés a valódi és tartalmas kapcsolatuk. Kicsit kényelmetlen látni a szánalmas vergődésüket egymással. De hát nekik ez az útjuk. Nekünk szerencsére más volt!

mbogi 2016.08.18. 09:27:21

Hála a remek oktatási rendszernek, tényleg ilyenekké válhatnak. Kiölnek már kicsi korukban belőlük minden érdeklődést, kreativitást.
A történelem meg egy elég összetett és bonyolult tudomány, 18 év alattiaknak nehéz átadni ezt a komplex anyagot (történelemtanár mondta. Voltak javaslatai is, hogy hogyan lehetne közelebb hozni a tanulókhoz.) Az évszámok biflázása meg kicsit sem érdekes, nagy részükre én sem emlékszem.

midnight coder 2016.08.18. 09:27:39

Nagyon nincs mit csodálkozni. Az elit kultúra már több mint száz éve azon küzd, hogy eltávolodjon az átlagembertől. Nos, mára tökéletesen sikerült neki. De akkor miért rójuk fel az átlagos fiatalnak, hogy nem érdekli ?

A politikával kapcsolatban sem lehet mondani, hogy nincs igaza, sem idehaza sem máshol. Idehaza csak lopnak a politikusok, Európában viszont az európaiak jövőjét árulják el. Mára pedig eljutott odáig a dolog, hogy az európai politikusokon egyre kevesebb múlik, a különféle szervezeteken pedig pláne. Sztrájkolnál ? Persze, lehet. Csak holnap a cég bezár és átköltözik Kínába vagy Indiába. Persze jó eséllyel sztrájk nélkül is ezt teszi...

midnight coder 2016.08.18. 09:27:53

@Filantrop: Európát a túlzásba vitt empátia vágta haza. Mi vagyunk a Nagy Fehér Ember, akinek a kötelessége a világ összes nyomorúságát megoldani. Csak sajna a dolog úgy néz ki, hogy ettől a megoldástól egyrészt csak szarabb lett minden, másrészt Pl. azzal hogy befogadjuk az összes terroristát aki teleszaporodta a világot és szarrá lőtte a saját országát, saját magunkat is záros határidőn belül felszámoljuk.

Cartman (ex Cartman) 2016.08.18. 09:28:15

@sírjatok:
Igen, ez nekem is eszembe jutott, miközben a hozzászólást írtam. :)

Azért ha megnézed, a blogokon nagyobb arányban fordulnak elő értelmes megnyilvánulások a hozzászólásokban (incl. nyelvi igényesség, helyesírás), mint a facebookon.

Részemről egyébként 2006. május 13. óta vagyok tag és a több, mint tíz év alatt összesen 3663 hozzászólásom volt. Ez talán még (épp) nem a függő kategória... :)

Göntér László 2016.08.18. 09:28:20

@egy ember:
Hajt az idő gyorsan - rendes útján eljár -
Ha felűlünk, felvesz, ha maradunk, nem vár;
Változik a világ: gyengül, ami erős,
És erős lesz, ami gyenge volt azelőtt.

kvadrillio 2016.08.18. 09:28:35

....hmmmmm..... AZ ESZKIMÓÓÓKM......KIMENTEK A FRANCIA STRANDRA ÉS VIDÁMAN VETETTÉK BE MAGUKAT VASTAG BUNDÁS HALINACSIZMÁJUKBAN ÉS KAPUCNIS BUNDAKABÁTJUKBAN A STRAND VIZÉBE FÜRDÉS ÉS NAPOZÁS CÉLJÁBÓL........MIJEZ A BURKÁS FÜRDÉSHEZ KÉPEST...UGYE ?!!!!!!!........A SARIA EGY BAROM EMBERKÉK ÁLTAL ÍRT, FOLYAMATOSAN ÁTÍRT BAROM ÉS KITALÁLT SZABÁLYRENDSZER, AKÁRCSAK A BIBLIA UGYE......

egy ember · http://egy-ember.blog.hu 2016.08.18. 09:29:02

@Filantrop: @Dr. Nagy László: Nem vagyok meggyőződve arról, hogy az empátia, az érzelmek teljes mértékben hiányoznak a mai fiatalok világából. Csak nem úgy működik, ahogy azt korábban megszoktuk, más formákban jelenik meg - pl. a megvetett-imádott emotikonokban. A másféle szocializáció okán, "mi" nem tudjuk ezt megítélni. A technikai, hatalmi és szocializációs világméretű paradigmaváltás - amelyet az elcsépelt "digitalizáció" kifejezés foglal össze - szinte minden vonatkozásban átalakítja - méghozzá döbbenetes sebességgel és hatékonysággal - életünket. A folyamat zajlik.

bElannaTorres 2016.08.18. 09:29:27

Felesleges huhogni, hogy a fiatalokat nem érdekli a történelem, nekem ezt az apám mondta annak idején. És én úgy látom igaz, de nem újdonság, hanem mindig is így volt. Emiatt kár rémeket látni. Aki ettől fél, az elfejeltette milyenek voltak neki az iskola utolsó évei és a munka első évei. Elköltözni otthonról, összeköltözni a kedvessel stb.
Ugyan már.

legjobb szepi79 hozzászólása, érdekes és vicces, de sokaknak még idősebb fejjel is új :)

Huffnágel Pista · http://www.huffnagelpista.com 2016.08.18. 09:30:13

@Filantrop: @Pervenimus: @Leooo: @Paraphone: @egy ember:

“SZÜLEIM VÁLÁSAKOR, BÁR AZ ANYÁM NEM BÁNT EL AZ ÖREGEMMEL, DE AZÉRT GYAKRAN MONDOGATTA NEKI, HOGY MINDENEDET ELVEHETTEM VOLNA, CSAK NEM TETTEM MEG.” - EMLÉKSZIK VISSZA GYERMEKKORÁRA.

“EZT AZTÁN A MAI NAPIG NEM BÍRTAM KIVERNI A FEJEMBŐL. FIÚISKOLÁBA JÁRTAM, ÍGY CSAK 13 ÉVES KOROMBAN TALÁLKOZTAM ELŐSZÖR AZ AGRESSZÍV FEMINIZMUSSAL EGY KÖZELI LÁNYISKOLÁBAN KIROBBANT A SZEXUÁLIS BELELEGYEZÉSRŐL SZÓLÓ VITA KAPCSÁN.

OTT LÁTTAM ELŐSZÖR EZEKET AZ AGYMOSOTT PICSÁKAT, AKIK SZERINT AZ ÖSSZES FÉRFI POTENCIÁLIS NEMI ERŐSZAK ELKÖVETŐ, ÉS NAGYON MEGRETTENTEM TŐLÜK. KEDVELEM A NŐKET, DE SOHA NEM SZEXELTEM EGYIKKEL SEM. MÉG SZŰZ VAGYOK, EZÉRT NAGYON ROSSZUL ESETT, HOGY EZEK MÉG ENGEM IS KÉPESEK NEMI ERŐSZAKKAL VÁDOLNI. RETTENETESEN KIADKADTAM.” ​

BREXIT után nyakunkon a SEXIT: Férfiak milliói lépnek ki évente a Púnijóból ​

www.huffnagelpista.com/brexit_utan_nyakunkon_a_sexit.html

Ballib cenzúrázók réme 16 2016.08.18. 09:30:30

A világ folytonosságához hozzátartozik, hogy az "aktuális" 40 felettiek egy része sajnálkozva avagy kiábrándulva nézze a "mai" fiatalságot.
Hogy "Ezek a mai fiatalok, ..." felkiáltással vetítse a falra a borús jövőt.

A fiatalok pedig érzik, tudják hogy ővék a jövő. Hogy ők különbek és modernebbek a szüleiktől. Még betűjeléet is kaptak az értemiségi megmondó emeberektől, a különbözőségük bizonyítandó. X,Y, meg Z.
(Az mondjuk kérdés mi jön ezután... A, B, ... , esetleg AA, AB, .. ??)

Szóval semmi nem változott.
Ez volt 20 éve, 100 éve, és 1000 éve is. Vélhetően 20, 100 és 1000 év múlva is elhangzik majd a bűvös mondat:
"Ezek a mai fiatalok ..."

Posztíró 2016.08.18. 10:36:35

Bocsi a nickert:D

Mint 20 eves fiatal egyet kell ertsek veled es orulok hogy intelligens modon fogalmaztad meg:)

Bar nem tudom ezen hogyan lehet valtoztatni, de itt Becsben ugyanez a helyzet, lassan mar kerulom a korombelieket (leszamitva a szorakozast).

Szoval igazad van, mondom en a kivetel(:

Papp Levente 2016.08.18. 10:37:24

Mi a baj a mai fiatalokkal? Alapvetően az, hogy magas lóról osztják nekik az észt, olyanok mint Ön. A fiatalok meg látják, hogy mennyire hamis, hazug világ az, amiben Önök élnek. Mert kötözködni könnyű.

"a tizenéves korosztályok" Hány tizenéves korosztály van?

"ámblokk" Mi van? en bloc www.kislexikon.hu/en_bloc.html

"a kivétel erősíti a szabályt” cicerói elvének" Ciceró kurvára nem ezt mondta. Hanem pont ennek az ellenkezőjét. hu.wikipedia.org/wiki/Kiv%C3%A9tel_er%C5%91s%C3%ADti_a_szab%C3%A1lyt
Exceptio probat regulam, hozzávetőleges jelentése: „a kivétel a szabály próbája”.

Pervenimus 2016.08.18. 10:43:59

@Papp Levente: Kedves Levente! Nem volt szándékomban magas lóról osztani nekik az észt! (És úgy látom ezt Önön kívül senki nem is látta így.) Amit írtam, az egy sima, egyszerű blog bejegyzés megfigyelésekre alapozva. Ez benne is van a posztban. Lehet egyet nem érteni vele, vagy cáfolni más tapasztalatokkal. Gondolom Ön mindennek az ellenkezőjét tapasztalta a fiatalok körében és azt látta/látja, hogy a tizen- huszon évesek minden iránt érdeklődőek, precízek és találékonyak. Elfogadom, ha Önnek ilyen tapasztalatai vannak.

Tizenéves korosztályok többes számban és ámblokk helyett en bloc. Éles szemével kiszúrta ezeket a hibákat. Gratula. Ön a huszadik. Túl büszke azért ne legyen intellektusára.

Ami viszont a cicerói elvet illeti: Ciceró valóban az inverzével érvelt, viszont az elvet magában mégis tőle eredeztetik. Ennek lényege pedig: ha egy szabályszerűség alól van kivétel, attól a szabály még igaz lehet. Én EBBEN az értelemben használtam.

További jó egészséget. És több vitamint, napfényt kívánok. :-) Az előbb-utóbb jobb kedvet hoz és kevesebb felesleges kötekedést. No, meg talán érdemi hozzászólásokat is. Talán :-)

Dr. Nagy László 2016.08.18. 10:51:49

@Papp Levente: Okoska! A Exceptio probat regulam és a "Kivétel erősíti a szabályt" ugyanannak a praeceptum -nak a körüljárása. Ciceró szerint ha van kivétel egy szabály alól, akkor az a szabály nem biztos hogy igaz, vagy másként megfogalmazva "A kivétel szabályt teremt", míg a XX. századi interpretatio nagyjából ugyanezt mondja ki: csak éppen úgy, hogy ugyanabban a témakörben meglévő kivétel erősíti ugyanazt a szabályt.

Ja, és ne a Wikipédiát idézgesd ide, ha értelmesnek vagy kioktató lángelmének akarsz tűnni és főleg ha azt szeretnéd, hogy komolyan vegyenek. Mert ez most nem jött össze. Csak piti okoskodónak tűntél haver!

Pervenimus 2016.08.18. 11:31:51

Kedves Nerevaryne (mordred88)! Ne is haragudjon de nem jelentetjük meg hozzászólását. Bár fölényeskedő módon szűklátókörűséget emleget, aztán leír egy ilyet:
" ... az olyan klasszikus értékek mint a történelem, művészet, irodalom semmilyen hozzáadott értéket nem nyújtanak az élet során..."
Könyörgünk: ... aki így gondolkodik, az miért látogat értelmiségi oldalakat? Tudjuk ajánlani a szaftos pletyka rovatokat, szex oldalakat, böfögő versenyeket ... van pár ilyen jellegű oldal is. Oda legyenszives bölcselkedni. :-) De nincs harag, csak húzz innen légszi. Már bocsánat! :-)

a távoli rokon 2016.08.18. 12:04:23

@Ballib cenzúrázók réme 16: Én kettéválasztanám ezt a dolgot, nem csupán a fiataloké a jövő. A jövő a teremtő, tevékeny, gondolkodó, emberé, elméké - életkortól függetlenül. Az más kérdés, hogy a jövő tapasztalására, megélésére mennyi ideje van MÉG az egyes embernek. de ha nagyon elvont irányban is szeretném látni ezt a kérdést, talán még az is mindegy, hogy egy ember tevékenysége még életében vagy már azután befolyásolja a jövőt:)
Meglátásom szerint vannak jövő nélküli "fiatalok" és nagy jövő előtt álló "nem fiatalok". Meg a többiek.
A generációs ellentétek megléte örök és ez valószínűleg így van rendjén:)

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.08.18. 13:35:22

@Terniak: Egyetértek. Ez mind felszínes tudás, de könnyen elérhető. És ezért népszerű.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.08.18. 13:35:39

@Terniak: Egy savasság lúgosság témában volt egy vita, mire a többség jött hogy a pH 0 és 14 között lehet. Mert azt találták a guglin.
Mire feladtam a példát, ha egy H ion lenne az egész világegyetemben, akkor mennyi lenne a pH-ja. Érdekes módon rögtön eltűnt a guglizós társaság a vitából. (Én nem a guglin tanultam a pH-t, hanem egyetemen)

fiatalnyikhaj 2016.08.22. 17:05:36

@Pervenimus: kedves Pervenimus. Azért érted, hogy ha nem jelentetsz meg egy 4000 karakteres hozzászólást, ami jó pár ponton reagált a posztodra s nem tartalmazott sértegetést, káromkodást, faji vagy nemi alapú megkülönböztetést, csak felvetett pár kérdést és témakört az eredeti topik kapcsán, az az értelmiségi hagyományok pár ezer éves hagyományainak szemenköpése. De, szíved joga, hiszen te vagy a bloggazda, azt cenzúrázol, amit szeretnél. Az viszont, hogy a 4000 karakterből egy 100 karakteres feltételes (bár ennek észrevételéhez biztos alaposság kell) módú elmélkedést, kifacsarsz és cenzúrád önmagad felé történő igazolására nyilvánosság elé viszed, mindössze szánnivaló. Szalmabáb-érvelés, úgy, hogy a nyilvánosságnak a szalmabáb árnyékát mutatod csak.

Mindenesetre, hogy ne csak offtopic legyen: az idősebb generációk egyes tagjainak felsőbbrendűsködő pökhendisége és cenzúrája, mely nem akarja meghallani / megérteni a fiatalabb generációk érveit, mert azokra nincs válasza, s nyilvánosság előtt kiragadott és kifordított érvvel próbálja önmagát igazolni okozata lehet a fiatalabb generációkban megfigyelt alázat- és tisztelethiánynak. S ha az idősebb generáció egyes tagjai e hiányokon elmélkednek, használhatják a tükröt az ok keresésére.

Ui.: kommentem megjelenését nem várom e "értelmiségi" blogon.

DolgokMögött 2016.08.22. 17:06:12

Egyetértek a cikkel, de szerintem egy nagyon fontos dolog felett sokan elsiklottatok. Az emberek (fiatalok) egyátalán nem mások mit az öregebbek. A viselkedésük természetesen eltér, de ez mindössze abból adódik, hogy más környezetben nőttek fel. Az ember csodálatosan tud alkalmazkodni, és ahhoz alakítja a viselkedését. Ráadásul ezt a környezetet az öregebbek teremtették..

Például azok a fiatalok akiknek gyakorlatilag mindent megadtak a szülei, mert megtehették, egyátalán nem érzik, hogy bizony a mai biztonság az egyátalán nem olyan atombiztos mint gondoljuk. Minek építkezzen valaki a jövőre, ha nem érti, hogy nem mindig lesz meg mindene? Persze biztos lesz aki majd megírja, hogy neki nem volt meg mindene és vannak szegény Y-osok is. Nos a mai szegénység egy picit mást jelent mint a 40 évvel ezelőtti szegénység :( Aki nem élt akkor az kérdezzen meg egy idősebbet..

Mi jön a TV-ből, facebookról? Sikeres emberek, menő dolgok, lazaság. Az élet szép oldala.. Ezeket a példaképek próbálják utolérni ezerrel, miközben nem veszik észre, hogy a werkfilmet nem látják, élnin viszont abban kell.

Amellett, hogy a cikkben szereplő tüneteket én is látom, nekem az is feltűnik, hogy sokan az iszonyú laza, menő, kifelé mutatott kép mögött elképesztő frusztráltsággal, lelki terhekkel küzdenek, és egyátalán nem irigylem őket, hogy gyakorlatilag senkitől sem kapnak segítséget :(

bElannaTorres 2016.08.22. 17:06:27

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: úgy néz ki innen is eltűntek :D jó kis asztalbontó téma :D

okosnak lenni magányos dolog :D

egy ember · http://egy-ember.blog.hu 2016.08.23. 22:24:03

Mikor gyermekeim fiatalok (gyerekek) voltak, sokat panaszkodtak arról, hogy nehezen találnak barátot, társaságot. Nehezen élték meg, hogy gondolkodásuk, körülményeik okán bizony kilógnak a tömegből. Én mindig nyitva hagytam - bár nem támogattam - az akkor uralgó sablonokhoz, szokásokhoz való idomulás lehetőségét. Nem éltek vele, de többé-kevésbé megtanulták, hogyan vitorlázzanak a mindennapi élet nyűgjeinek hullámain - s egyúttal megtarthassák autonóm személyiségüket. Nekem sem jelent problémát, hogy egyszerű emberek különböző csoportjaiban is jól érezzem magam. Sőt, még élvezem is a másként gondolkodó, "más világban élő" emberek társaságát. Sok tudós is akként vélekedik, hogy az ember az univerzumban - és még azon is túl - a legbonyolultabb, legösszetettebb önszerveződésre képes képződmény. Ezen csak mosolyogni tudok. Mind a határtalan önbizalmon, mind azon a tudatlanságon, amin alapul. Merthogy mondja ezt egy ember, aki az univerzumból csak az elektromágneses sugárzás egy szűk sávjának észlelésére képes... Azzal viszont egyetértek - meglehet ezzel magam is a fenti hibába esek -, hogy minden egyes ember az univerzumban egyedi, megismételhetetlen és értékes. Ja, hogy most a dohányzás ártalmairól beszélgetünk?! Elnézést... :D
süti beállítások módosítása